Cum ne alegem lubrifiantii ! Tehnologia actuala īn domeniul auto pastreaza aproape neschimbat principiul functionarii motoarelor cu combustie interna.
Oricine, nu neaparat pasionat, cunoaste motorul, piesele, subansamblele, caracteristicile tehnice si performantele, cu care atātia se māndresc si care, cu fiecare model nou aparut, cresc, cresc, cresc...
Ceea ce scapa din vedere este īnsa ... exact ceea ce nu se vede.
Daca apreciem un design agresiv al unui spoiler, niste jante full-chrome, eleronul futurist sau esapamentul cu functie combinata estetica si fonica, nu mai conteaza ce se gaseste sub capota, īn afara de herghelie.
Īnauntru, ascuns (ca daca se vede, curge sau este scuipat afara e o mare problema!) dar vital pentru motor este lubrifiantul, cu o prezenta atāt de necesara īntre partile mobile ale motorului.
Lubrifiantii de motor au rolul de a unge, etansa si raci motorul (pe astea doua din urma nu le banuiati, asa-i?) pe timpul functionarii acestuia.
Cum functioneaza ?
Adunati īn baia de ulei, cei cātiva litri asteapta: contact, aprindere, motorul a pornit.
Angrenata de rotatia motorului, pompa de ulei īncepe sa-si faca datoria.
Esentiala este durata de timp īn care uleiul parcurge īntregul circuit: de la 7 la 20 de secunde, īn functie de tipul de ulei si temperatura la care se gaseste.
Aici apare prima diferentiere: pornirea la rece si pornirea la cald.
Īn cazul din urma, pornirea se face usor, motorul se afla deja īn temperatura, uleiul este cald si fluid.
Pentru pornirea la rece trebuie sa stiti ca uleiul are caracteristica principala vāscozitatea, definita ca "gradul de curgere" a uleiului, invers proportionala cu temperatura la temperatura joasa este foarte vāscos, gros, ca mierea, iar la temperatura īnalta devine foarte fluid, subtire, ajungānd sa-si piarda proprietatile de ungere.
Pentru a face o diferentiere clara a tipurilor de ulei, īn anii `50 ai secolului trecut Institutul American al Petrolului (API) a introdus ca obligativitate marcarea gradului de vāscozitate a uleiului.
Cum īn zilele noastre uleiurile monograd nu se mai folosesc, iata o scurta explicatie cu privire la cele multigard: gradul de iarna (winter) W si gradul la temperatura de lucru.
De ex: 10W-40. Asta īnseamna ca uleiul respectiv are gradul de iarna 10W, corespunzator a 97,2 centistokes (cSt) la 40°C (standard de temperatura pentru testari) si care īnca mai curge la -25°C si poate fi pompat de motor la -30°C. Practic, la o temperatura mai joasa de -30°C uleiul are aspectul si consistenta unei bucati de unt!
Motorul nu va porni, sau, īn cazul fericit ca da, se va gripa!
Īn continuare: gradul 40 pentru temperatura de lucru (100°C) īnseamna o vāscozitate de 14,1 cSt.
Observati cum scade vāscozitatea, invers proportional cu cresterea temperaturii. Acest tip de ulei se va transforma īn gudron si se va autoaprinde la temperatura de 220°C.
Un sfat: Īn sezonul rece, motorul trebuie ajutat cu un ulei mai subtire (un grad de iarna mai mic), tinānd cont ca acesta va fi mai fluid si se va pompa mai repede īn motor, scazānd cu mult perioada de timp īn care motorul functioneaza "uscat" īn clipele ulterioare pornirii.
De ex: 0W este pompabil pāna la -54°C; 5W pāna la -45°C; 10W pāna la -30°C; 15W pāna la -20°C; 20W pāna la -15°C.
Tot API a introdus si normele calitative ale lubrifiantilor, separat pentru motoare cu aprindere prin scānteie (S si īnca o litera, īncepānd de la A si pāna la M, īn zilele noastre, un lubrifiant cu caracteristicile API SM fiind mai performant decāt unul clasificat SJ) si pentru motoare cu aprindere prin compresie (C si idem, de la A la I, curent, un ulei clasificat API CH/CI fiind mai performant decāt unul clasificat CF).
Īn secolul trecut, Asociata Europeana a Constructorilor de Autovehicule (ACEA) a introdus norme proprii īn ceea ce priveste clasificarea lubrifiantilor pentru motoare, dupa cum urmeaza: clasa A pentru motoare pe benzina, īncepānd de la 1 si mergānd īn continuare pāna la cela mai īnalt nivel de performanta, īn prezent A5; clasa B, pentru motoare Diesel usoare (turisme), īncepānd de la 1 si ajungānd īn prezent la B5. Pentru motoare Diesel grele autoutilitare, uleiul este īncadrat la categoria "E".
Īn principal, trebuie urmarit ca uleiul pe care īl alegem pentru motor sa apartina unui producator care si-a īncredintat produsul spre testare acestor institutii si ca flaconul are marcat pe eticheta gradul de vāscozitate si indicele de performanta API si/sau ACEA.
Desigur, indicatorii de performanta vor faca diferenta īntre un tip de ulei si altul, īncāt pe viitor veti sti sa alegeti (la aceleasi caracteristici generale) un lubrifiant mai performant pentru motorul Dvs.
Un alt aspect se vizeaza uzura motorului.
Cu cāt motorul este mai vechi si mai uzat, performantele vor scadea, va īncepe sa consume ulei si sa scoata fum.
Trebuie spus ca fumul provocat de arderea uleiului īn motor are o paleta de culori īncepānd de la gri si pāna la albastru īnchis.
Daca motorul scoate fum negru, acesta este datorat arderii incomplete a combustibilului si apare īn general la Diesel.
Asadar, daca motorul scoate fumul gri-albastrui, trebuie sa stiti ca acesta se datoreaza arderii uleiului īmpreuna cu combustibilul si indica o problema de uzura excesiva a motorului.
Articol preluat de
aici