Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Intrebare despre prezoane
BMWZone > BMW GENERAL > Intrebari si sfaturi despre BMW
Pages: 1, 2, 3
florin83
Am auzit la cineva ca prezoanele se autostrang in mers.. este adevarat?
cristic
florine de ce nu incerci tu? :unibrow:
desfa prezoanele si mergi cu masina ... asa sigur o sa vezi daca e adevarat sau nu tongue.gif
SUPERBEC
desfa cateva si vezi ce se intimpla biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
316i
Raspunsul cel mai simplu la obiect e "da".
io'sŪ
pe dracu !
Viper05
nu e adevarat,daca nu sunt stranse calumea se desfac
316i
Si atunci cum se explica fenomenul ca ca dupa ce mergi o vreme (o luna, doua, trei) prezoanele sunt stranse mai tare decat atunci cand le-ai strans cand ai pus rotile?
Cred ca ar fi mai frumos sa se dea si explicatii de ce "nu".
Robert
Putin off-subiect: in functie de unghiurile geometriei rotii (atunci cand unghiurile de cadere, si/sau convergenta sunt pozitive) rezulta o componenta transversala a fortei care impinge roata catre butuc, in timpul mersului in linie dreapta, astfel incat prezoanele sunt partial descarcate de tensiune.
Evident, nu e valabil si pentru roata exterioara, atunci cand intri in curbe.

Faptul ca:
QUOTE
dupa ce mergi o vreme (o luna, doua, trei) prezoanele sunt stranse mai tare decat atunci cand le-ai strans cand ai pus rotile
cred ca poate fi explicat numai prin ceea ce se intampla in timp la nivelul filetului prezoanelor, precum si a zonei de contact prezon - janta. In principiu, oxidare: la prezoane patrunde usor apa; dre asemenea, ele sunt supuse la cicluri repetate incalzire / recire, din cauza franelor.
In plus cred (aici e doar o teorie) ca "geometria" filetului de prezoane nu este aleasa intamplator.
Sorin
am uitat sa strang eu niste prezoane si s-au desfacut asa ca va rog nu incercati sa aflati cum va poate cadea masina
Robert
QUOTE (Robert)
cred ca poate fi explicat numai prin ceea ce se intampla in timp la nivelul filetului prezoanelor
Nu stiu daca am fost clar: ma refer la faptul ca se desfac mai greu, care nu inseamna in nici un caz ca s-au mai strans (tensiunea in prezon e mai mare), ci ca forta (cuplul) necesar desfacerii creste din cauza frecarilor mai mari.
SUPERBEC
da mai bine facem un test cu un anume 316 biggrin.gif
Sorin
poate facem un test pe niste inele biggrin.gif s-o comporta altfel?
paul
QUOTE (florin83)
Am auzit la cineva ca prezoanele se autostrang in mers.. este adevarat?


Cred ca se poate spune "Myth bustered" ! smile.gif
316i
QUOTE (SUPERBEC)
da mai bine facem un test cu un anume 316 biggrin.gif

Eu zic sa te tii bine de inelele alea sa nu-ti sara din mana cand trec pe langa tine.
Si P.S.: n-o sa mai fie 316 multa vreme. :finga:
io'sŪ
QUOTE (316i)
Si P.S.: n-o sa mai fie 316 multa vreme.  :finga:

adika??? :unibrow:
alex230ro
QUOTE (316i)
QUOTE (SUPERBEC)
da mai bine facem un test cu un anume 316 biggrin.gif

Eu zic sa te tii bine de inelele alea sa nu-ti sara din mana cand trec pe langa tine.
Si P.S.: n-o sa mai fie 316 multa vreme. :finga:

Te asteptam :unibrow: biggrin.gif
SUPERBEC
te lasa mamica sa ii schimbi motoru? biggrin.gif
316i
Da draga bek, nu numai ca ma lasa dar imi da si bani de el. :finger:
316i
QUOTE (jaffar)
QUOTE (316i)
Si P.S.: n-o sa mai fie 316 multa vreme.  :finga:


de ce tinere, ti-e rusine cu el ? smile.gif


Nu mi-e rusine deloc cu el, dar caroseria aia merita ceva mai bun. biggrin.gif
florin83
deci eu sunt in stare sa pun pariu ca se strang singure...
m-am chinuit azi cred ca juma de ora sa desfac o roata.. alex poate sa confirme ca a fost m-a ajutat..
si la autosoft cand am fost sa mi le schimb au avut aia o problema cu cateva prezoane ca nu s-au desfacut cu pistolul si nici la mana cu cheia.. a fost nevoie de o ranga pe care a bagat-o pe cheie ca sa le desfaca..
georgem
Or fi mai jmekere prezoanele tale... La mine nu se strang in mers. Le strang cat pot de tare cu piciorul pe cheie (cateva lovituri) si le desfac la fel. Daca s-ar strange nu le-as mai putea desface.
Gabi_323i
nu le mai strange cu piciorul, o stragere ferma cu mana este suficienta, cand le desfaci incearca sa nu dai cu ciocanul in cheie sau mai stiu eu ce, risti sa rupi prezonul
florin83
am fost la autosoft sa-mi fac 2 pene si l-am intrebat pe unul de acolo..
"ce crezi ca asta-i dacie? nu-i de joaca cu astea ca e masina de putere, se strang singure in mers"
exact astea au fost cuvintele lui..
e a 3-a persoana care imi zice ca se strang, 2 dintre ei de la vulcanizari..
Gabi_323i
da la vulcanizari sunt numai "negrotei" cunoscatori :puke:
florin83
daca nici aia de la vulcanizari nu stiu, care desfac sute de roti pe zi... :drool:
unul care mi-a zis asta era un nene din cheia, altu de la o vulcanizare din moeciu si acum asta de la autosoft...deci circula vorba:D
shantzu
nenea ala din cheia era defapt din constanta :nod:
florin83
pm.. nu i-am verificat buletinul... :finger:
comisaru
Vulcanizarea de la mine din colt e a unui prieten care a lucrat multi ani in diverse vulcanizari si o perioada si in a lui biggrin.gif ; omul are experienta si se pricepe bine in domeniul asta, asa ca l-am intrebat(inspirat de topicul asta) daca e sau nu adevarat si mi-a spus ca asa stie si el, ca prezoanele se mai strang putin in mers. smile.gif
CAT
cred ca ar trebui sa cititi cu rabdare explicatia lui Robert, la care subscriu. prezonul nu se strange. pt a se strange ar trebui sa se infileteze. pt a se infileta ar trebui sa se roteasca.

faceti urmatorul experiment: strageti prezoanele si marcati cu un marker permanent pozitia lor fata de janta. daca dupa o vreme se vor observa diferente intre semnul de pe janta si cel de pe prezon, atunci aveti dreptate - se strang.

exista desigur posibilitatea ca nefiind stranse suficient ,prezoanele sa se stranga sau sa se desfaca - cititi postul lui Robert.
florin83
Robert zice ca se oxideaza, ei bine eu le-am dat prin vaselina si degeaba..
CAT
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif am postat acelasi lucru in acelasi timp biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
comisaru
Nu prea are nici o logica, ce-i drept, sa se stranga prezoanele singure in conditiile in care nu le actioneza nici o forta pentru asta. Presupunand ca le-ar actiona o forta de inertie rezultata din miscarea rotii, prezoanele de pe o parte (stanga) ar trebui sa se stranga iar cele de pe partea opusa se se slabeasca. Cert este ca dupa o perioada de timp e nevoie de o forta mai mare pentru a desface prezoanele, decat forta folosita pentru strangerea lor. Explicatia plauzibila este cea data de Robert, dar vom sti cu siguranta doar dupa ce Florin va avea rezultatul final al experimentului(marker sau mai stiu eu ce) tongue.gif .
TiL
QUOTE (florin83)
am fost la autosoft sa-mi fac 2 pene si l-am intrebat pe unul de acolo..
"ce crezi ca asta-i dacie? nu-i de joaca cu astea ca  e masina de putere,  se strang singure in mers"  
exact astea au fost cuvintele lui..
e a 3-a persoana care imi zice ca se strang, 2 dintre ei de la vulcanizari..


Alo, nu mai spuneti de desteptii din vulcanizari care hbar n-au ce invart acolo.
Sa va dau o problema simpla: am 2 roti strambe, merg la autosoft sa pun cauciucuri pe ele, dar n-am bani sa indrept rotile. Ii spun desteptului: vezi ca in 5 min plec la drum lung, viteza 100-140 km/h, n-am bani de indreptat, echilibreaza-le. Nu dom'le ca-s varza si echilibrarea nu are nici un sens. Nici dupa ce a insistat (nu prea mult, din pacate) n-a vrut. Am plecat asa si mi-am blestemat zilele pe drum. La intoarcere, inainte de a pleca la drum, le-am echilibrat, au luat cate 80-100grame pe fiecare parte, insa am mers ok, chiar si cu 160 km/h. Cat de bou trebuie sa fii ca sa spui ca echilbrarea n-are nici un sens?!? :puke: Pai s-o luam logic: roata stramba => ca mergi ca pe un drum denivelat, asta e. Dar efectul unei roti dezechilibrate se amplifica rau la viteza.
Nu e primul om care-mi spune ca nu are rost echilibrarea pe roti strambe, am avut aceeasi problema si la 525, numai ca pe aia i-am facut sa echilibreze, totusi.

Si bonus: va dati seama ca omul nu avea de unde sa inteleaga ca un cauciuc cu balon mare mai poate corecta putin din imperfectiunile rotii, in comparatie cu un cauciuc cu talon mic, care urmeaza contururile ei.
b12rzw
QUOTE (florin83)
am fost la autosoft sa-mi fac 2 pene si l-am intrebat pe unul de acolo..
"ce crezi ca asta-i dacie? nu-i de joaca cu astea ca  e masina de putere,  se strang singure in mers"  
exact astea au fost cuvintele lui..
e a 3-a persoana care imi zice ca se strang, 2 dintre ei de la vulcanizari..


potrivit unei legi ( nescrise si nerespectate ) ai 3 surse independente - informatia e credibila.. stiu shi io..
n3o
eu am patit cu tata sa raman in drum cu o pana in drum spre ramnicu valcea cu un cielo si ne-an chinuit vreo ora si ceva sa desfacem piulita , s-a rezolvat simplu am rupt prezonul , nush c sa zic e cam imposibil sa se stranga piulitele din mers eu dau vina pe rugina . mentionez k masina era noua si nush cate pene facuse tata cu ea si ce rugina putea sa faca , ce-i drept tata cam da in piulite cu boala laugh.gif adik da cateva picoare sa se stranga. :retard:
Robert
QUOTE (n3o)
ne-am chinuit vreo ora si ceva sa desfacem piulita

1. Am observat ca este un obicei foarte comun sa se stranga prezoanele rotilor mult peste cuplul normal. De fiecare data cand plec de la un service roti, slabesc prezoanele si apoi le strang la loc, dar la cuplul corect (cca. 100Nm, la E28). Toti le strang ca nebunii.
Am patit din nou asta chiar acum cateva zile, dupa o echilibrare de roti la Autosoft (cei de care spuneati mai sus ca se plang de prezoane ca sunt prea stranse). Ei bine, am fost oripilat de puterea cu care au strans cei de la Autosoft prezoanele la masina mea. MULT peste normal. Ma mir ca nu au distrus filetele.

QUOTE (florin83)
Robert zice ca se oxideaza, ei bine eu le-am dat prin vaselina si degeaba..

2. Cu vaselina e tricky. Foarte tricky.

Teoria spune ca strangerea corecta a unui surub (prezon) se face prin tensionarea corecta a acestuia - practic, usoara alungire a lui prin strangere - in limita domeniului elastic al materialului. Mai exact, un surub strans sta in tensiune longitudinala, aceasta impiedicand desfacerea lui.
Un surub strans mai putin decat in specificatii este mai probabil sa se desfaca, decat un surub strans ceva mai mult.

Mai departe, dat fiind ca nu exista o metoda foarte practica de a masura tensiunea longitudinala in surub, aceasta se determina indirect prin cuplul de strangere, care este mai exact cuplul rezistent opus de surub operatiei de strangere. Acest cuplu depinde de tensiunea in surub (cea care ne intereseaza), dar, foarte important, si de frecarea in filet.
De aceea, cuplul de strangere la suruburile critice (cum ar fi cele de la chiulasa) se determina in conditii exacte. De exemplu, la M30: cu filetul uscat, cu zona de contact intre capul surubului si saiba unsa, si zone de contact intre chiulasa si saiba uscata. Al naibii de exact, nu?

De exemplu, daca ungi cu ulei filetul unui surub si strangi apoi la 60Nm, pui sensibil mai multa tensiune longitudinala in surub (deci strangi mai tare) decat daca ai fi strans la 60 Nm, dar cu filetul uscat.

Deseori, la motoarele de curse, mecanicii prefera sa stranga suruburile de la biela masurand alungirea acestora cu micrometrul - pentru ca este o metoda care determina mult mai precis tensiunea in surub, decat strangerea la cuplu.

Revin acum la prezoanele rotilor: daca le ungi cu vaselina, rezistenta opusa strangerii va fi mai mica. Ceea ce simti tu prin cheie este cuplul de strangere. Simti rezistenta mai mica, atunci strangi mai tare. Deci, in practica, suruburile / prezoanele care au avut filetele curatate si unse vor fi stranse sensibil mai tare decat daca filetele ar fi fost uscate.
Atunci, te mai miri ca se desfac greu, chiar unse cu vaselina? :unibrow:
TiL
Tare demonstratia, Robert biggrin.gif

Cat despre autosoft... ma mir ca ai reusit sa desfaci prezoanele fara sa folosesti ranga prelungitoare. De obicei, daca scapa "pistolul" pneumatic pe prezoane, numai ei le pot desface...
Darren
Si mie mi-au strans prezoanele cu cheia dinamometrica (si nu ma cunosteau). Dar am dat cu vaselina pe ele sad.gif

Foarte buna demonstratia, Robert :thumbsup:
TiL
Astia fac dupa cum il taie capu' pe fiecare.
Da, acum vreo doi ani mi le-au strans cu pistolul. Apoi, cand am vazut ca nu le pot desface m-am dus la ei sa mi le desfaca si sa le stranga cu "crucea". Apoi am mai fost de vreo doua ori si am insistat sa le stranga cu coarba, pana intr-o zi cand mi-a luat fata: "Pai uite ca oricum o strang cu cheie dinamometrica"
Data urmatoare iar au strans cu pistolul ](*,) :butthead: :tfrag: :minigun: :chain: Eram plecat dupa niste sandwich-uri...
Dannnnny85
Eu am patit-o deja cu prezoanele care erau stranse dar slab.....si am pierdut o roata pe sosea..deci...yo cred ca din cauza vibratiilor se rotesc (acum mai depinde in ce parte si doar in cazul in care sunt slabe..)dar daca sunt deja stranse...e practic imposibil sa se stranga mai tare...
n3o
i didn't bet on that .... se pot desface dar se si poit strange mai tare adik un surub nu are chiar o limita este fier pe fier undeva ramane dar poti strange pana strici filetul si se dau peste cap smile.gif
TiL
El zicea ca e imposibil sa se stranga "singure".

Cu o cheie teapana si o teava lunga, da, faci minuni.
florin83
ei bine ieri am fost la munte si m-am jucat ceva cu ea prin zapada.. rolleyes.gif
azi dimineata cand sa plec cu ea aveam pana pe dreapta spate!
sigur e de la joaca de ieri.. ca am patit-o de 2-3 ori.. a 2-a zi dupa o joaca mai serioasa aveam pana. mi-a explicat unul la vulcanizare.. sta roata prea mult in zapada si intra apa intre janta si cauciuc si se duce lipiciul ala. mereu pe aceiasi parte am avut pana (dreapta spate)..
in fine.. zic sa desfac roata. bineinteles ca nu s-a desfacut la mana. au fost stranse cu cheie dinamometrica acum ~2sapt..
am incercat ce am incercat asa ca am sunat un prieten sa ma ajute.. nimic.. nu se desfaceau..
am facut rost de o ranga de ~1.5m si am bagat-o pe cheie..iarasi nimic.. se stramba ranga si se misca masina (bagata in viteza si cu frana de mana trasa) dar prezoanele nimic...
intr-un final am reusit sa desfac doua.. unuia i-am facut capul praf da am reusit sa-l desfac pana la urma.. problema e ca unul nu a vrut nici in ruptul capului sa iasa.. acum este rotund!! ce naiba ii fac acum?
si sa-mi mai zica cineva ca nu se strang singure prezoanele fuyou_2.gif fuyou_2.gif
butcky
Il tai cu flexul sau dai gaura prin el. sad.gif
Nasol moment! Sa-mi spui daca vrei sa te ajut sml (1).gif
MAD520
se strang singure ! eu mereu patesc... la rechin....
niciodata nu le strang prea tare... pt ca pe urma le mai desfac cu ranga

la alte masini, e adevarat... se slabesc smile.gif
ccc
O metoda ar fi sa-l incalzesti cu ceva (de exemplu cu o lampa cu benzina) si dupa aia sa incerci sa-l desfaci.
MAD520
autogenul este mai eficient... dar trebuie folosit cu cap smile.gif
Ionut
mda....nasol ce sa zic....nu inteleg cum ai putut sa faci un cap de prezon rotund cu cheia potrivita... blink.gif...de obicei cand nu se desface, nu mai fortzezi ca se ajunge unde ai ajuns tu...treaba sta in felul urmator....cumpara o tubulara de 16, bate-o pe prezon si dute la o vulcanizare si fara rost de o cheie si o ranga....ca daca te apuci sa tai prezoane cu flexul, nu am facut nimic....mai ales ca nu prea ai cum sa-l tai...ca tre sa tai janta ca sa ajungi la prezon.... biggrin.gif ....asta e tot ce poti sa-ti zic acum.... smile.gif
florin83
mda, nu merge cu flexu sau incalzit fara sa afecteze janta..

eu ma gandeam cu o bormasina sa-l pilesc pe margini sa se subtieze ca sa intre prin gaura jantei sa o scot.
dupa care sa incerc sa-l desurubez cu o cheie franceza sau un patent.. dar ma gandesc ca el n-a vrut sa se desfaca cand avea capul calumea, cu cheie, dar daca e rotund.. dry.gif

m-am gandit si la solutia cu o cheie mai mica (de 16), dar ajung iar in situatia de mai sus.. el nu s-a desfacut cu cheie potrivita cand avea capul calumea.. o sa se intample la fel.. o sa se rotunjeasca..

QUOTE (Ionut @ Dec 26 2006, 03:13 PM) *
nu inteleg cum ai putut sa faci un cap de prezon rotund cu cheia potrivita... blink.gif ...de obicei cand nu se desface, nu mai fortzezi ca se ajunge unde ai ajuns tu..


simplu! dupa cum am scris mai sus.. am folosit o ranga de de 1.5m si am fortat!! sad.gif
daca nu fortam ce rezolvam?? nu desfaceam roata! daca el la forta aia s-a stricat in loc sa se desurubeze iti dai seama ca la o forta mai mica nu aveai nici o sansa..
florin83
prezonul e ingropat in janta, d-asta zic ca nu prea merge cu flexu sau incalzit fara sa afectez janta..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.