Pot sa va zic eu cite ceva despre jantele "maxime

" ce intra pe un E30. Eu am studiat multisor asta, inainte sa imi iau jantele actuale.
Din ceea ce am vazut pe net, cele mai mari jante puse vreodata pe un E30 (fara schimbari la caroserie) sunt de 17" (la niste baieti pe e30.net). Din pacate cauciucurile pentru ele erau foarte ciudate (XXX x 35 x 17 parca) si nu cred ca pot fi gasite cu usurinta. Deci 17" ar fi "the most you can get".
Insa "the best you can get" sunt 16" (... ale mele, desigur ...

)
Dupa ce am tot studiat multisor, am facut urmaotarea alegere: jante Borbet T 9J x 16, ET 35 si cauciucuri TOYO Proxes T1-R Ultra-High Performance 225x40 R 16.
Sa detaliez: 9Jx16 (latimea si diametrul, nu mai intru in amanunte). Et 35 asta e important. Se numeste la americani offset si reprezinta distanta dintre planul axial al rotii si planus sistemului de prindere in prezoane. Mai exact, cu cit ET-ul este mai mare, cu atit janta iese mai in afara. O janta lata cu ET mic freaca pe amortizoare.
Subliniez ca 9J si ET 35 sunt valori as zice maximale pentru E30 (fara flanse). Din exterior arata bestial. De pe dedesubt abia mai intra un creion intre janta si amortizor ...
Acum cauciucurile ...
Intii de toate 225 reprezinta mai putin decit J9, adica roata, pe sectiune, are aspectul ala de trapez, cu janta iesita mai in afara putin decit cauciucul. Unii nu agreeaza acest aspect dar eu il ador. Pe configuratorul Borbet figureaza si posibilitatea de 215, cu un efect de trapez si mai pronuntat. Despre cauciucuri mai late nu vorbim .... (de ce? ... Vedem imediat)
Per total ...
Precizare: Masina nu este coborita, arcurile si amortizoarele sunt stock, iar arcurile pe spate sunt putin cam obosite.
Descriere:
secunda 1: punem cauciucurile pe jante (spre deliciul baietilor de la statie) si apoi fugim in garaj sa incaltam masina (asta o facem noi, nu ei, ca sa putem savura momentul....) Pornim la drum
secunda 2: prima denivelare minuscula, primul zgomot in spate, disperare in priviri, groaza in suflet ....
secunda 3: fuguta inapoi in garaj. La un studiu mai atent aripa spate are la margine o curbura in interior, in forma de L, foarte taietoare! Se vede urma in cauciuc. Nici o problema. Cu putina zeama de ciocan de cauciuc, marginea se transforma rapid din L in U. Minunat. (putin grund gri pe unde a sarit vopseaua ca trebuie indoita mult buza aia...)
secunda 4: din nou pe drum... Acum nu se mai aud sunete ciudate, aceleram puternic pe la semafoare, lumea intoarce capul, se holbeaza la jante ... ma rog, stiti voi!
secunda 5: proba cu 5 oameni. Problem ... GoTo secunda 2 ... Iarasi in garaj. Aripa interioara are niste gilme (gîlme, gogoloaie, umflaturi, etc.) pe interior, destul de sus, pe care atinge **muchia** cauciucului. Ciocaneala cu ciocanul mic de cauciuc ... Nup... Cu cel mare .... nup ... cu cel de metal .... daaaa... Mult praf in urechi si in ochi dar acum e bine.
secunda 6: 5 oameni pe drum. Acceleari, frine, totul ok.
Toata lumea multumita. Priviri pe strada, ore petrecute cu polishul in mina in garaj ...
secunda 287 (intimplare): la mersul cu spatele, directia full intr-o parte, muchia cauciucului fata freaca usor pe protectia de plastic din aripa fata. Nici o problema reala, doar ca zgomotul se aude tarisor ....
Cam astea ar fi experientele mele cu jantele pe E30. Daca vreiti sa discutam mai multe despre asta, ne vedem la bimmerfest.
Concluzia mea: orice milimetru in plus pe linga 9jx16 et 35, 225x40x16 este o problema ... Asta este maximul fara bataie de cap.
Well, sper ca am fost de folos ...