![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() > Membru de onoare < ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 3,522 Joined: 18-June 07 From: Gaesti,Dambovita Member No.: 988 Car: E12, E34 Engine: M20B20, M50B20 ![]() |
am si eu o mica problema...
de cand am schimbat injectia si am pus motornicul(posibil sa fie o coincidenta) am obs ca pe zi ce trecea pornea cam greu de la baterie,pana intro dimineata geroasa cand abia a invartit si pa pa baterie.am pus o alta baterie,nu noua,de ford mondeo de cca 3 ani.bateria a stat juma de an degeaba si cum am puso a invartit tare,asa cum e normal.si a mers si asta la fel cateva zile ok.apoi de cateva zile incoa,simt a iar abia invarte,am noroc ca dim pe frg o ia din prima ca a2a oara nar mai porni... azi am pus de la un ami alta baterie,care la fel ca cea de ford da in automat de nu se poate.sa vedem peste cateva zile-o saptamana cum o sa faca... consumabile ceva aiurea eu zic ca nu am,am probat luand borna si am puso iar,incet,stiu ca daca aveam ceva care consuma(de ex portbagaj deschis ca sa aprinda becul) facea un mic plici acolo la borna si scanteie.nu da nimic. sau alt mod cum pot verifica daca ceva imi fura curent in mers sau stationare?? posibil sa imi fure si electromotorul la pornire?dar porneste bine... de incarcat incarca alternatorul,se obs si la bord daca pornesc cu pozitiile aprinse,dupe ce a pornit imediat de intensifica lumina din bord(noaptea).am inteles ca tr sa imi incarce intre 13.8v si 14.2v posibil sa nu ma incadrez in aceaste valori si daia sa imi termine bateria? ![]() -------------------- BMW E12 550i M70, since 1977
BMW E34 520i M50, since 1995 BMW E39 530d M57,since 1999 BMW E39 530d M57,since 2002 |
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() 73% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 748 Joined: 3-February 06 From: Iasi Member No.: 176 Car: E30 316i Engine: M40B16 100CP ![]() |
Trebuie sa verifici consumul de stationare (sau de repaus).
Fa in felul urmator: fa rost de un ampermetru (un aparat de masura din ala digital care arata si curentul pana la 20A ar fi cel mai bun) si apoi conecteaza-l dupa cum urmeaza: Scoate cablul (-) al masinii de pe borna (-) a bateriei si leaga o sarma la borna, cat mai jos, lipita de carcasa bateriei. Apoi pune cablul (-) al masinii la loc. Sarma leag-o apoi de o sonda a aparatului. Aparatul trebuie sa fie oprit in timpul asta. Leaga apoi o alta sarma de de undeva de caroserie unde sa ai masa buna si apoi de cealalata sonda a aparatului. Cu cablul (-) legat in continuare la borna (-) a bateriei porneste aparatul. Aceasta evident ca va arata 0A. Asteapta sa sa stinga toti consumatorii, becuri interioare etc, incuie masina (exact cum faci cand o lasi in parcare) apoi scoate cablul (-) de pe borna. In momentul asta tot consumul se transfera prin aparatul de masura si vezi cat consuma in stationare. Consumul normal ar trebui sa fie sub 0,1A (100mA) sau macar sub 0,15A (150mA). Daca iti consuma mai mult, lasa totul asa si scoate pe rand cate o siguranta din panou pana cand consumul devine rezonabil. In felul asta, citind in carte ce alimenteaza siguranta buclucasa vezi si cine iti consuma excesiv. Eu am patit la fel la E30, in 5 zile imi disparea complet toata energia din baterie, aveam un consum de stationare de 250mA si se datora releului de la inchiderea centralizata care se cam topise in interior. L-am schimbat si acum am 50mA, cu tot cu alarma pornita. Nota. Masuratorile se pot face si fara ingineriile alea de mai sus, scoti direct borna, conectezi aparatul si il pornesti, numai ca in momentul pornirii se inchid toate circuitele masinii odata, apar niste curenti din aia de inductie foarte puternici si in mod sigur arzi aparatul de masura. Asa ca cel mai sigur e sa faci cum am zis mai sus. -------------------- You only need two tools in life: WD-40 and "Duck" Tape.
For everything that doesn't move and it should, use WD-40. For everything that shouldn't move and it does, use the duct tape. |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() 0% BMW corupt Group: Members Posts: 8 Joined: 27-December 08 Member No.: 2,413 Car: E34 Engine: M50 2.0i 150 CP ![]() |
Trebuie sa verifici consumul de stationare (sau de repaus). Fa in felul urmator: fa rost de un ampermetru (un aparat de masura din ala digital care arata si curentul pana la 20A ar fi cel mai bun) si apoi conecteaza-l dupa cum urmeaza: Scoate cablul (-) al masinii de pe borna (-) a bateriei si leaga o sarma la borna, cat mai jos, lipita de carcasa bateriei. Apoi pune cablul (-) al masinii la loc. Sarma leag-o apoi de o sonda a aparatului. Aparatul trebuie sa fie oprit in timpul asta. Leaga apoi o alta sarma de de undeva de caroserie unde sa ai masa buna si apoi de cealalata sonda a aparatului. Cu cablul (-) legat in continuare la borna (-) a bateriei porneste aparatul. Aceasta evident ca va arata 0A. Asteapta sa sa stinga toti consumatorii, becuri interioare etc, incuie masina (exact cum faci cand o lasi in parcare) apoi scoate cablul (-) de pe borna. In momentul asta tot consumul se transfera prin aparatul de masura si vezi cat consuma in stationare. Consumul normal ar trebui sa fie sub 0,1A (100mA) sau macar sub 0,15A (150mA). Daca iti consuma mai mult, lasa totul asa si scoate pe rand cate o siguranta din panou pana cand consumul devine rezonabil. In felul asta, citind in carte ce alimenteaza siguranta buclucasa vezi si cine iti consuma excesiv. Eu am patit la fel la E30, in 5 zile imi disparea complet toata energia din baterie, aveam un consum de stationare de 250mA si se datora releului de la inchiderea centralizata care se cam topise in interior. L-am schimbat si acum am 50mA, cu tot cu alarma pornita. Nota. Masuratorile se pot face si fara ingineriile alea de mai sus, scoti direct borna, conectezi aparatul si il pornesti, numai ca in momentul pornirii se inchid toate circuitele masinii odata, apar niste curenti din aia de inductie foarte puternici si in mod sigur arzi aparatul de masura. Asa ca cel mai sigur e sa faci cum am zis mai sus. eu stiam ca se scoate cablul de pe borna - si se leaga aparatul de masura in serie, adica firul + de la aparat pe cablul - de la masina si firul - de la aparat la borna - de la baterie. in rest consumul trebuie sa fie cum ai scris tu. Bafta. |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() zijdelings geïnteresseerd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Super Moderators Posts: 7,961 Joined: 14-January 07 From: around here Member No.: 530 Car: 114 2002 / E12 528 Engine: M10 100cp / M30 165cp ![]() |
eu stiam ca se scoate cablul de pe borna - si se leaga aparatul de masura in serie, adica firul + de la aparat pe cablul - de la masina si firul - de la aparat la borna - de la baterie. in rest consumul trebuie sa fie cum ai scris tu. Bafta. Asa e. In serie. Numai pentru curent putini, adic sa nu dai la cheie ca iti arde multimetru. Multimetru sa fie setat pe ampere, daca nu arate mult, treci la miliampere. Prima metoda pot fi folosit cu un multimetru pus sa masoare milivots, ca de fapt o lege in paralel peste rezistenta de borna/cablu de minus de la baterie. Methoda e buna dpt masurat curent mare. O sa arate si ceva daca o pui pe ampere, insa e destul de imprecis in ambele variante. -------------------- Black heart scarring darker still
To keep up with me You've got to walk like a panther tonight |
|
|
![]()
Post
#5
|
||
![]() 73% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 748 Joined: 3-February 06 From: Iasi Member No.: 176 Car: E30 316i Engine: M40B16 100CP ![]() |
eu stiam ca se scoate cablul de pe borna - si se leaga aparatul de masura in serie, adica firul + de la aparat pe cablul - de la masina si firul - de la aparat la borna - de la baterie. in rest consumul trebuie sa fie cum ai scris tu. Bafta. Pai exact asta este smecheria. Dupa toate leagaturile alea, in momentul cand deconectezi borna, aparatul devine serie, doar ca nu ia in plin curentii de inductie iar setarea masurarii pe amperi este foarte precisa. LE: Uite si o schita, facuta de mana! Sa nu radeti!!! Se fac legaturile cu aparatul oprit, se porneste aparatul si se scoate borna. In felul asta devine serie si masoara corect si precis. This post has been edited by Shark: Jan 4 2009, 08:36 PM -------------------- You only need two tools in life: WD-40 and "Duck" Tape.
For everything that doesn't move and it should, use WD-40. For everything that shouldn't move and it does, use the duct tape. |
|
|
||
![]()
Post
#6
|
|
![]() zijdelings geïnteresseerd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Super Moderators Posts: 7,961 Joined: 14-January 07 From: around here Member No.: 530 Car: 114 2002 / E12 528 Engine: M10 100cp / M30 165cp ![]() |
![]() dupa ce ai scos borna cum ai zis merge bine ![]() nu te am inteles din primul, scuze ![]() -------------------- Black heart scarring darker still
To keep up with me You've got to walk like a panther tonight |
|
|
![]()
Post
#7
|
||
![]() 0% BMW corupt Group: Members Posts: 8 Joined: 27-December 08 Member No.: 2,413 Car: E34 Engine: M50 2.0i 150 CP ![]() |
Pai exact asta este smecheria. Dupa toate leagaturile alea, in momentul cand deconectezi borna, aparatul devine serie, doar ca nu ia in plin curentii de inductie iar setarea masurarii pe amperi este foarte precisa. LE: Uite si o schita, facuta de mana! Sa nu radeti!!! Se fac legaturile cu aparatul oprit, se porneste aparatul si se scoate borna. In felul asta devine serie si masoara corect si precis. asa da, alta viata cu o poza, cu mentiunea ca trebuia sa pui un - si pe cablul de la masina, poate ajunge poza pe mana unui novice... ![]() |
|
|
||
![]()
Post
#8
|
|
![]() > Membru de onoare < ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 3,522 Joined: 18-June 07 From: Gaesti,Dambovita Member No.: 988 Car: E12, E34 Engine: M20B20, M50B20 ![]() |
poi atunci...va multumesc pt sfaturi si desenul minunat,hiar e pe intelesul tuturor novicilor ca mine
![]() sa vad unde gasesc un aparat de masura sau daca nu o sa ma ajute fratimio a el e cu matzaraie daseta electrice va tin la curent LE:posibil sa nu am consumatori insa in schimb sa nu imi incarce cat trebuie?am zis si mai sus cineva mi-a zis ca tr sa imi incarce intre 13.8 si 14.2v daca nu ma incadrez aici e posibil ca si asta sa fie o cauza a obosirii bateriei? -------------------- BMW E12 550i M70, since 1977
BMW E34 520i M50, since 1995 BMW E39 530d M57,since 1999 BMW E39 530d M57,since 2002 |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() 73% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 748 Joined: 3-February 06 From: Iasi Member No.: 176 Car: E30 316i Engine: M40B16 100CP ![]() |
E posibil si treaba asta.
Daca tot pui mana pe aparatul de masura mai fa si o masuratoare a tensiunii. Pornesti motorul, il lasi la ralanti, pui aparatul sa masoare volti, cu o scara de max 20v si masori tensiunea la borne in timp ce merge motorul. O tensiune pe instalatie de 13,8v in timpul ce motorul merge la ralanti este arhisuficient pentru incarcare. Oricum, daca nu incarca corect ar trebui sa se aprinda si becul ala in bord. Cel mai important este insa cand se consuma bateria. Daca se consuma in cateva zile de mers zilnic cu masina atunci nu iti incarca. Verificarea o faci incarcand joi seara, sa zicem, bateria, dupa care lasi masina parcata pana luni. Daca luni dimineata porneste cu vlaga inseamna ca nu incarca in mers, daca abia sa taraie atunci inseamna ca s-a consumat peste weekend si sigur e un consum rezidual, de stationare. Inca un lucru, nu lasa bateria descarcata!!! Pana iti rezolvi problema fa rost de un incarcator de baterie si incarc-o regulat. Daca sta descarcata multa vreme sau merge mereu la incarcare minima isi perde mult din durata de viata. In plus, o baterie descarcata contine apa, nu acid, acum afara e frig si bateria descarcata ingheata imediat. Prin inghetare se distruge iremediabil! -------------------- You only need two tools in life: WD-40 and "Duck" Tape.
For everything that doesn't move and it should, use WD-40. For everything that shouldn't move and it does, use the duct tape. |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() 0% BMW corupt Group: Members Posts: 8 Joined: 27-December 08 Member No.: 2,413 Car: E34 Engine: M50 2.0i 150 CP ![]() |
poi atunci...va multumesc pt sfaturi si desenul minunat,hiar e pe intelesul tuturor novicilor ca mine ![]() sa vad unde gasesc un aparat de masura sau daca nu o sa ma ajute fratimio a el e cu matzaraie daseta electrice va tin la curent LE:posibil sa nu am consumatori insa in schimb sa nu imi incarce cat trebuie?am zis si mai sus cineva mi-a zis ca tr sa imi incarce intre 13.8 si 14.2v daca nu ma incadrez aici e posibil ca si asta sa fie o cauza a obosirii bateriei? daca masori si iti va arata valoarea intre 13.8 si 14.2, iar bateria este tot slaba, atunci schimba bateria daca masori si valoarea este sub pragul 13.8 sau cu mult peste 14.2 sau oscileaza haotic intre ele, atunci alternatorul tau are diodele terminate. odata pornita masina, daca scoti cablurile de pe bornele masinii, motorul nu se va opri, masina merge in continuare, asta in cazul in care alternatorul este ok. |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() 73% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 748 Joined: 3-February 06 From: Iasi Member No.: 176 Car: E30 316i Engine: M40B16 100CP ![]() |
Nu, nu, nu!!!
ATENTIE! NICIODATA nu se scot bornele de la baterie cu motorul in mers. Bateria are o "inertie" electrica enorma si actioneaza ca un amortizor electric pentru toate varfurile de tensiune din motor. Scoaterea bateriei in mers poate sa duca la arderea totala a computerului motorului (mai ales ca e Motronic!) si/sau a altor componente electronice! Lucrul poate cel mai important este ca decuplarea bateriei in timpul mersului nu poate diagnostica NIMIC. Deci nu merita riscurile. -------------------- You only need two tools in life: WD-40 and "Duck" Tape.
For everything that doesn't move and it should, use WD-40. For everything that shouldn't move and it does, use the duct tape. |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() 0% BMW corupt Group: Members Posts: 8 Joined: 27-December 08 Member No.: 2,413 Car: E34 Engine: M50 2.0i 150 CP ![]() |
Nu, nu, nu!!! ATENTIE! NICIODATA nu se scot bornele de la baterie cu motorul in mers. Bateria are o "inertie" electrica enorma si actioneaza ca un amortizor electric pentru toate varfurile de tensiune din motor. Scoaterea bateriei in mers poate sa duca la arderea totala a computerului motorului (mai ales ca e Motronic!) si/sau a altor componente electronice! Lucrul poate cel mai important este ca decuplarea bateriei in timpul mersului nu poate diagnostica NIMIC. Deci nu merita riscurile. am scris ca idee, sa inteleaga ca masina merge si fara baterie dupa ce este pornita eu, cand am ramas fara baterie, eram la 14 km de casa, am scos bateria veche de pe masina, am pornit cu cabluri de la alta masina si asa am ajuns acasa ![]() poate daca vorbim despre masini noi, care sunt pline de electronice, sa existe riscul sa arzi ceva. explica ce inseamna acea inertie enorma despre care vorbesti si despre ce amortizor electric este vorba la varfurile de tensiune din motor, este prima data cand citesc despre asa ceva. inclin sa cred ca ai vrut sa scrii despre altceva dar nu te-ai exprimat bine. This post has been edited by dydysoft: Jan 5 2009, 12:28 AM |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() 73% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 748 Joined: 3-February 06 From: Iasi Member No.: 176 Car: E30 316i Engine: M40B16 100CP ![]() |
explica ce inseamna acea inertie enorma despre care vorbesti si despre ce amortizor electric este vorba la varfurile de tensiune din motor, este prima data cand citesc despre asa ceva. inclin sa cred ca ai vrut sa scrii despre altceva dar nu te-ai exprimat bine. Ok, atunci mai detaliez. In mod normal alternatorul oricarei masini furnizeaza o tensiune sinusoidala, redresata apoi cu diodele redresoare specifice de pe el. De obicei bobinajele alternatoarelor moderne sunt facute in asa fel incat genereaza nu una ci trei unde cu un anumit defazaj intre ele. Daca ai pune un osciloscop pe iesirea de la alternator ai vedea acolo niste unde ca niste onduleuri destul de ample (in functie de alternator), la care maximul creste uneori cu mult peste 16v. Mai mult, amplitudinea undelor variaza cu turatia motorului, cu cat motorul e mai turat, amplitudinea e mai mare. Asta este rau pentru orice sistem electronic. Sistemele auto functioneaza de obicei cu tensiune DC, constanta, ca o linie dreapta (pe osciloscop). Variatiile de tensiune sunt cel mai rau lucru posibil pentru electronice. In plus, pe langa alternator mai sunt si alte sisteme electrice, motoare, etc, intr-un cuvant inductori. Cand acestea pornesc creeaza in sistem niste varfuri de tensiune foarte scurte dar uriase ca valoare (uneori sute de volti). Astea sunt cele mai bune distrugatoare de electronice. Singurul dispozitiv care se impotriveste aceste "jungle" de tensiuni este bateria. Atunci cand tensiunea din sistem creste (peste tensiunea ei nominala) ea absoarbe energia respectiva (prin incarcare) si in acest fel filtreaza varfurile de tensiune. Invers e la fel, cand tensiunea din sistem scade sub tesniunea nominala (de ex. fiecare "gol" de unda a alternatorului) bateria suplineste lipsa de tensiune din energia ei interna (prin descarcare). Deci ea actioneaza exact ca amortizorul la suspensie. Spuneam ca ea are aceasta "inertie" enorma (nu stiu cum sa-i zic altfel) pentru e capabila sa absoarba socuri de tensiune extrem de mari, care ar carboniza instantaneu multe componente electronice. Astfel, prin acest mod de functionare, bateria este principalul protector electric al unei masini. Sigur ca la masinile mai vechi, in special la cele cu carburator, sistemele electronice lipseau cu desavarsire, singurele componente indispensabile (electrice) erau bujiile, asa ca nu prea conta daca scoteai bateria. Varfurile de tensiune nu prea aveau ce sa arda. La masinile cu injectie insa se schimba povestea. Cu cat e mai noua masina si are un sistem electronic mai performant, cu atat e mai sensibila la variatiile de tensiune. Cam asta ar fi in cateva cuvinte. Poti cauta si pe net, toata lumea interzice manevrea asta de decuplare a bateriei in timpul mersului. Uite si aici: http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq14.htm#test Daca vrei, poti citi mai multe despre toate treburile astea aici: http://www.batteryfaq.org/. Asta este, cred eu, cel mai tare site in domeniu. Iar daca tu zici ca ai venit fara baterie 14km evident ca te cred si in plus te felicit (cu ambele maini); ai fost extrem de baftos daca nu s-a ars nimic. -------------------- You only need two tools in life: WD-40 and "Duck" Tape.
For everything that doesn't move and it should, use WD-40. For everything that shouldn't move and it does, use the duct tape. |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Beer Powered ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 2,699 Joined: 9-October 06 Member No.: 460 Car: E36 Engine: M43B16 ![]() |
Pai asta e rolul bateriei: sa ofere amperajul necesar starterului si apoi sa atenueze toate socurile electrice. In timpul functionarii motorului apar variatii de tensiune, pozitive sau negative. Pe motoarele care au carburatie sau injectie mecanica, daca scoti borna de la baterie, nu-i mare branza. Daca-i cade curentul cand nu e in mers si nu poate reporni din inertie, se opreste. Daca-i vorba de o supratensiune, topeste firul cu rezistenta cea mai scazuta. Totusi motoarele care au injectia controlata electronic sunt mai sensibile catre aceste "spike"-uri. Majoritatea n-au fost gandite sa mearga fara baterie, mai alese cele ieftine, deci nu exista o protectie a circuitelor. Este necesar ca in cazul in care iti moare bateria si pornesti pe cablu, sa nu decuplezi bateria. Chiar daca e moarta, inca poate absorbi socurile electrice. LE: A explicat Laur mult mai detaliat in timp ce postam si eu. ![]() This post has been edited by xox: Jan 5 2009, 02:49 AM -------------------- Ex: M10B18(Pierburg)/18(L-Jetronic)/18(Pierburg)/M43TUB19/M20B20
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() 73% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 766 Joined: 28-October 07 From: iasi Member No.: 1,243 Car: E28,E39 Engine: M21,116CP M57 193CP ![]() |
shark vad ca te pricepi bine la partea cu elcronica masinii
![]() te "invit" in weekend sa ma lamuresti si pe mine pentru ca am vreo 2-3 probleme la masina mea (tot la fel in 3 4 zile imi fura tot curentul din baterie)si am banuit releul la inchiderea centralizata dar nu a fost ala de vina |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() 0% BMW corupt Group: Members Posts: 8 Joined: 27-December 08 Member No.: 2,413 Car: E34 Engine: M50 2.0i 150 CP ![]() |
Pai asta e rolul bateriei: sa ofere amperajul necesar starterului si apoi sa atenueze toate socurile electrice. In timpul functionarii motorului apar variatii de tensiune, pozitive sau negative. Pe motoarele care au carburatie sau injectie mecanica, daca scoti borna de la baterie, nu-i mare branza. Daca-i cade curentul cand nu e in mers si nu poate reporni din inertie, se opreste. Daca-i vorba de o supratensiune, topeste firul cu rezistenta cea mai scazuta. Totusi motoarele care au injectia controlata electronic sunt mai sensibile catre aceste "spike"-uri. Majoritatea n-au fost gandite sa mearga fara baterie, mai alese cele ieftine, deci nu exista o protectie a circuitelor. Este necesar ca in cazul in care iti moare bateria si pornesti pe cablu, sa nu decuplezi bateria. Chiar daca e moarta, inca poate absorbi socurile electrice. LE: A explicat Laur mult mai detaliat in timp ce postam si eu. ![]() la mine a explodat bateria pur si simplu. am fost fortat de imprejurari sa merg fara baterie, dar nu s-a defectat nimic la masina bateria nu a fost fixata si la o frana puternica borna + a intrat in contact cu masa masinii, in loc sa arda sigurantele, a puscat efectiv, s-a desfacut ca o floare... in fine... si eu am citit destule site-uri, pe langa asta am si osciloscop si am facut electronica destui ani, dar din experienta ce am avut-o, va spun ca n se strica nimic la masina, cel putin la a mea nu s-a intamplat. |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() 0% BMW corupt Group: Members Posts: 8 Joined: 27-December 08 Member No.: 2,413 Car: E34 Engine: M50 2.0i 150 CP ![]() |
Ok, atunci mai detaliez. In mod normal alternatorul oricarei masini furnizeaza o tensiune sinusoidala, redresata apoi cu diodele redresoare specifice de pe el. De obicei bobinajele alternatoarelor moderne sunt facute in asa fel incat genereaza nu una ci trei unde cu un anumit defazaj intre ele. Daca ai pune un osciloscop pe iesirea de la alternator ai vedea acolo niste unde ca niste onduleuri destul de ample (in functie de alternator), la care maximul creste uneori cu mult peste 16v. Mai mult, amplitudinea undelor variaza cu turatia motorului, cu cat motorul e mai turat, amplitudinea e mai mare. Asta este rau pentru orice sistem electronic. Sistemele auto functioneaza de obicei cu tensiune DC, constanta, ca o linie dreapta (pe osciloscop). Variatiile de tensiune sunt cel mai rau lucru posibil pentru electronice. In plus, pe langa alternator mai sunt si alte sisteme electrice, motoare, etc, intr-un cuvant inductori. Cand acestea pornesc creeaza in sistem niste varfuri de tensiune foarte scurte dar uriase ca valoare (uneori sute de volti). Astea sunt cele mai bune distrugatoare de electronice. Singurul dispozitiv care se impotriveste aceste "jungle" de tensiuni este bateria. Atunci cand tensiunea din sistem creste (peste tensiunea ei nominala) ea absoarbe energia respectiva (prin incarcare) si in acest fel filtreaza varfurile de tensiune. Invers e la fel, cand tensiunea din sistem scade sub tesniunea nominala (de ex. fiecare "gol" de unda a alternatorului) bateria suplineste lipsa de tensiune din energia ei interna (prin descarcare). Deci ea actioneaza exact ca amortizorul la suspensie. Spuneam ca ea are aceasta "inertie" enorma (nu stiu cum sa-i zic altfel) pentru e capabila sa absoarba socuri de tensiune extrem de mari, care ar carboniza instantaneu multe componente electronice. Astfel, prin acest mod de functionare, bateria este principalul protector electric al unei masini. Sigur ca la masinile mai vechi, in special la cele cu carburator, sistemele electronice lipseau cu desavarsire, singurele componente indispensabile (electrice) erau bujiile, asa ca nu prea conta daca scoteai bateria. Varfurile de tensiune nu prea aveau ce sa arda. La masinile cu injectie insa se schimba povestea. Cu cat e mai noua masina si are un sistem electronic mai performant, cu atat e mai sensibila la variatiile de tensiune. Cam asta ar fi in cateva cuvinte. Poti cauta si pe net, toata lumea interzice manevrea asta de decuplare a bateriei in timpul mersului. Uite si aici: http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq14.htm#test Daca vrei, poti citi mai multe despre toate treburile astea aici: http://www.batteryfaq.org/. Asta este, cred eu, cel mai tare site in domeniu. Iar daca tu zici ca ai venit fara baterie 14km evident ca te cred si in plus te felicit (cu ambele maini); ai fost extrem de baftos daca nu s-a ars nimic. variatiile ajung si la 18 volti pe alternator. exista 4 diode pe alternator care au rolul de a transforma tensiunea din AC in DC si cateva rezistente si tranzistori/tiristori(depinde de alternator) care stabilizeaza tensiunea. iar bateria se comporta ca un condensator, nu ca un amortizor de tensiune, in rest cam asa se comporta, cum spui tu. in exemplul dat de mine, cu motorul pornit, deci in relanti, daca iei plusul de la baterie pentru cateva secunde, te asigur ca nu se arde nimic, iar daca motorul se va opri, atunci alternatorul nu functioneaza. in acest sens am spus ca masina functioneaza si fara baterie, nu la modul la care l-ai inteles tu. in legatura cu variatile de tensiune din masina, te inseli, ele nu depasesc 18 volti, nici daca se arde modulul stabilizator de incarcare al bateriei, iar componentele auto sunt astfel concepute sa suporte tensiuni care depasesc chiar 20 de volti, deci nu se vor arde. daca vrei neaparat, cand ai drum pe la Sibiu ma anunti si iti fac test pe viu la masina mea. deja suntem offtopic si nu facem decat sa il incurcam pe cel ce a deschis topicul. acum ontopic, sa o luam de la inceput. bateria se consuma din mai multe motive: 1. cand aceasta nu mai este in parametrii normali de functionare(veche) 2. cand alternatorul nu incarca 3. cand exista un consumator conectat la ea 1. incearca o proba cu alta baterie noua 2. verifica tensiunea de incarcare, punand un aparat de masura pe bornele bateriei. la relanti ai o tensiune, in sarcina tensiunea trebuie sa fie mai mare. 3. cel mai frecvent consumator este casetofonul montat incorect, alimentat direct la baterie cu firul galben si el rosu(galben 12v, rosu contact). verifica daca in portbagaj ramane becul aprins. |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Beer Powered ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 2,699 Joined: 9-October 06 Member No.: 460 Car: E36 Engine: M43B16 ![]() |
am si osciloscop si am facut electronica destui ani, dar din experienta ce am avut-o, va spun ca n se strica nimic la masina, cel putin la a mea nu s-a intamplat. Pai de asta conduci un M50 si nu cielo ![]() Ai dreptate, la relanti, pentru cateva secunde, sansele de un spike sunt foarte mici. Si de aici a pornit de fapt offtopic-ul. Discutam, teoretic, riscurile care apar in momentul in care este deconectata borna + a masinii la un drum mai lung. Dupa cum ai spus, a ta a fost norocoasa (german engineering) si n-a patit nimic. Dar asta nu inseamna ca un logan de exemplu sau matiz n-ar crapa intr-o experienta de genul asta. Cele 3 cauze enumerate de tine sunt cele mai des intalnite. As mai adauga defect de fabricatie pe o baterie noua. Daca ai "impuscat" bateria ca nu ai prins-o la locul ei cum trebuie sau nu ai stiut ca nu se tine ca lumea, asta e. Nu-i ca si cum o frana atat de puternica sa o mute din loc nu e justificata. Se intampla. Eu a trebuit sa opresc la o trecere de pietoni ca fugea cineva si nu-l vazusem, am apasat pe toate pedalele care am apucat (port 44) de mi s-a rupt suportul pentru cablul de acceleratie si a ramas in 5000 ture dupa frana. M-am dat jos, l-am pus la locul lui dar macar n-am dat peste nimeni. In concluzie, e de bine ce s-a spus pana acum, dar n-are nici un sens ca sa mergem mai departe. -------------------- Ex: M10B18(Pierburg)/18(L-Jetronic)/18(Pierburg)/M43TUB19/M20B20
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
100% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Insiders Posts: 4,486 Joined: 18-October 05 Member No.: 15 Car: E30 Engine: M42 ![]() |
off topic:asta cu bateria merge dar pentru o scurta perioada,de exemplu ai bateria descarcata si inca o masina dar nu ai cabluri de curent,pornesti cu bateria de pe masina buna lasi sa se incalzeasca motorul si apoi schimbi bateriile intre ele,pe Dacie merge pe Oltcit merge am facut si pe urs daca nu ma insel.La compact nu m-as baga cam multa electronica ce-i drept.PS:urs cu Jetronic era
-------------------- cotetz 1,8is
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() zijdelings geïnteresseerd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Super Moderators Posts: 7,961 Joined: 14-January 07 From: around here Member No.: 530 Car: 114 2002 / E12 528 Engine: M10 100cp / M30 165cp ![]() |
Nu merita risc sa lasati motor pornit fara bateria conectat. Nu aveti de unde sa stiti daca va arde ceva sau nu. Acele ceva poate fi motronic, casetofon, clima, orice cu ceva circuite integrate. Daca va regasiti odata in sutuatia in care sunteti nevoit sa mergeti fara baterie, macar porniti si mergeti cu lumini aprinse sau dezaburie luneta pornita, ca sa mai ia incarcarea rezistiva din varfuri de teniune posibile. Si la pornire prin cabluri sa recomanda lumini aprinse pentru aceasi scop.
Sa faceti diagnoza la alternator fara baterie e prea periculos. Daca are regulator de tensiune stricat? Alternator baga si 60V fara probleme daca regulator nu i limiteaza curent prin rotor. Va dati seamna ce inseamna asta pentru circuitele electronice. Sunt metode mai bun mentionate in topic asta. Eventual deschidem un topic nou pentru dezbatere teoretice, ca ajungem prea departe. Cred ca lui Mihai ajunge ce scrie aici ca sa aibe un punct de pornire. -------------------- Black heart scarring darker still
To keep up with me You've got to walk like a panther tonight |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Lo-Fi Version | Time is now: 15th June 2025 - 10:08 PM |