IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

> despre axa cu came
Guest_jaffar_*
post Oct 18 2005, 01:02 PM
Post #1





Guests






am tot citit/auzit ca axa cu came e caracterizata de nu stiu ce grade, banuiesc ca e unghiul la care se afla camele fata de pozitia "0", sau ceva in genul asta. sau este unghiul care reprezinta bucata de cerc "lipsita" de cama, cind supapa e complet inchisa ? sau altceva ?

ce as vrea eu sa stiu, cum anume functioneaza chestia asta mai exact... adica de ce schimb eu unghiul cu o axa de sute de EUR si nu sucesc axa aia veche cu citiva dintzi, sau nu ma joc la avans sau alte prostii ?

sa ne explice cineva, pleeze. daca ar avea cineva o poza cu o axa normala (de x grade) si cu una "sport" (de y grade) sa le putem compara si analiza, ar fi super.

multumesc
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Replies
Robert
post Jan 4 2006, 12:23 AM
Post #2


82% BMW corupt
****

Group: Members
Posts: 825
Joined: 18-October 05
From: Bucuresti
Member No.: 25



florin77, sunt la fel de amator ca majoritatea de aici.

Reiau putin din ce am spus intr-un post mai sus: o axa cu came cu durata mai mare "muta" diagrama de cuplu intr-o zona de turatii mai mari. Cu alte cuvinte, motorul va trebui turat mai mult, pentru a dezvolta acelasi cuplu pe care-l dezvolta cu o axa cu came mai putin agresiva.

Puterea este practic o functie matematica de cuplu si turatie:
P = C * RPM / 7023
unde: P -> puterea (in CP); C -> cuplul motor (in Nm); RPM -> turatia motorului, in rot/min.

Aceasta inseamna ca folosind o axa cu came cu durata mai mare nu obtii un motor mai puternic (in sensul de cuplu disponibil la volanta), ci un motor care este capabil sa mentina aceast cuplu pe o plaja mai ridicata de turatii. Asta inseamna insa ca poti sa ramai mai mult timp in treptele inferioare de viteza (sa schimbi mai tarziu), deci implicit sa mentii mai mult timp un cuplu ridicat la roata (pentru ca intr-o treapta de viteza inferioara se "duce" mai mult cuplu la roata decat intr-o treapta superioara, la aceeasi viteza a masinii). Aceasta inseamna ca masina respectiva va accelera mai repede.

Practic, in conditii similare de aerodinamica si lant cinematic de transmisie, masina cu un motor mai puternic accelereaza mai repede. Puterea unui motor exprima, daca vrei, capacitatea unei masini de a accelera.

Dar, pentru ca motorul sa mearga corect la turatii mai mari, trebuie sa poata sa "respire" mai eficient. Asta inseamna ca atat admisia cat si evacuarea trebuie sa faca fatza cerintelor motorului la turatii mai mari. Evident, injectia trebuie sa urmeze capabilitatile admisiei.
Vestea buna este ca un motor care "respira" mai bine dezvolta mai mult cuplu. Ceea ce, din formula de mai sus, inseamna o crestere si mai mare a puterii.
O axa cu came "sport" (cu durata mai mare) montata pe un motor a carui sistem de admisie, chiulasa si sistem de evacuare nu sunt proiectate / moficate sa asigure debitele necesare la turatii mai mari decat inainte, va duce la rezultate slabe sau cvasi-nule.

In orice caz, o axa cu came cu durata mai mare are un impact negativ asupra cuplului dezvoltat la turatii joase si medii, asupra consumului (din cauza ca tinzi mwereu sa turezi motorul), uzurii si noxelor (risti sa nu mai treci testele de nozxe, daca sunt facute corect).

Cred ca a monta o axa cu came sport pe un motor "stock" este o solutie buna pentru o masina utilizata frecvent in regim de turatii inalte, cu conditia ca si celelalte modificari colaterale sa fie efectuate, daca e cazul.
Este insa o idee proasta pentru o masina care, de regula, este utilizata in trafic urban si la drumuri lungi.
Iarasi, costul, raportat la costul de putere, este dezavantajos.

Ca o concluzie, inainte de a monta o axa "sport" trebuie sa decizi exact in ce regim va fi utilizata masina, cel mai frecvent. Cu exceptia motoarelor cu distributie variabila, nu prea poti sa impaci si capra si varza.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Posts in this topic


Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 





Google
 
RSS Lo-Fi Version Time is now: 19th July 2025 - 05:11 AM