![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
82% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 825 Joined: 18-October 05 From: Bucuresti Member No.: 25 ![]() |
Foarte multi considera cardanul ca fiind o piesa care "rezista" vesnic, indiferent de stresul la care e supus, si nu necesita intretinere. Iar in cazul in care se discuta despre probleme la cardan, majoritatea se gandeste la joc in crucile cardanice.
Am atasat doua poze de cardane BMW care au cedat spectaculos. Prima poza este de la un E21 M535i, iar cauza a fost vibratia cauzata de defectarea suportului central al cardanului. Este un exemplu de ceea ce se poate intampla atunci cand jocurile / vibratiile cardanului nu sunt remediate. A doua poza este de la un E32 750i, la care a marita puterea si a suferit o conversie la cutie manuala cu 6 trepte. Este un exemplu de ceea ce se poate intampla atunci cand puterea / cuplul motorului sunt marite, fara a lua in calcul daca transmisia este pregatita sa faca fatza unui motor mai puternic. Sau atunci cand se fac "experimente" gen cuplarea in treapta de mers inapoi si eliberarea brusca a ambreiajului, atunci cand masina inca se deplaseaza inainte cu o viteza maricica. |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
82% BMW corupt ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 825 Joined: 18-October 05 From: Bucuresti Member No.: 25 ![]() |
QUOTE (jaffar) hopa... cardanul e gol pe dinauntru ? adica... e ATIT de subtire peretele
Cardanul este gol pe dinauntru deoarece, din punct de vedere al rezistentei materialelor, este un arbore cu sectiune circulara, supus exclusiv la torsiune - fortele de tensiune, compresie sau forfecare sunt foarte reduse. De fapt, exact acesta e rolul cuplajelor cardanice (care permit cardanului sa se roteasca la un unghi fata de flansa de iesire din cutie, respectiv intrare in diferential), al imbinarii cu caneluri de la mijloc (care permite variatia lungimii totale a cardanului), si al suportului elastic de cauciuc care sustine rulmentul de la imbinarea centrala: sa preia toate fortele de alta natura, lasand in seama cardanului exclusiv forta de torsiune. Revenind, la un arbore supus exclusiv la torsiune, privit in sectiune transversala, stresul este distribuit variabil, fiind zero in mijloc si maxim la margine. De aceea, cardanul este gol in mijloc: altfel, ar insemna sa se foloseasca material (deci cheltuiala + greutate inutile) intr-o zona in care arborele nu este incarcat, deci nu contribuie efectiv la rezistenta totala a cardanului. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Lo-Fi Version | Time is now: 14th August 2025 - 05:51 PM |