Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cardane BMW rupte
BMWZone > BMW GENERAL > BMW Bar
Robert
Foarte multi considera cardanul ca fiind o piesa care "rezista" vesnic, indiferent de stresul la care e supus, si nu necesita intretinere. Iar in cazul in care se discuta despre probleme la cardan, majoritatea se gandeste la joc in crucile cardanice.

Am atasat doua poze de cardane BMW care au cedat spectaculos.

Prima poza este de la un E21 M535i, iar cauza a fost vibratia cauzata de defectarea suportului central al cardanului. Este un exemplu de ceea ce se poate intampla atunci cand jocurile / vibratiile cardanului nu sunt remediate.

A doua poza este de la un E32 750i, la care a marita puterea si a suferit o conversie la cutie manuala cu 6 trepte. Este un exemplu de ceea ce se poate intampla atunci cand puterea / cuplul motorului sunt marite, fara a lua in calcul daca transmisia este pregatita sa faca fatza unui motor mai puternic. Sau atunci cand se fac "experimente" gen cuplarea in treapta de mers inapoi si eliberarea brusca a ambreiajului, atunci cand masina inca se deplaseaza inainte cu o viteza maricica.
TiL
QUOTE (jaffar)
hopa... cardanul e gol pe dinauntru ? adica... e ATIT de subtire peretele ?!
eu am mers 2 ani cu suportul central distrus, si nu s-a rupt nimic. si n-am mers chiar decent tot timpul  :ninja:


dar tu n-ai 535 smile.gif
M-am speriat si eu cand mi-am dat seama ca e atat de subtire. Cum mi-am dat seama? Am ciocanit cu o cheie in el, din greseala. Dupa sunet e evident ca e facut din material subtire, nu e ceva "plin".
io'sŪ
QUOTE (jaffar)
hopa... cardanul e gol pe dinauntru ? adica... e ATIT de subtire peretele ?!

da, si mai e si usor pe deasupra :ninja:
io'sŪ
ar trebui sa ma puna pe ganduri topicul asta???... hmm, mai am unul de schimb biggrin.gif
mertan
eu cand schim treapta se aude un bocanit, ca o pocnitura. dar numai cateodata. nu stiu, parca ar cupla deodata. nu stu ce poate fi.
alexandru_83
ce urat s-a rupt al 2lea :eek:
mertan
am sa verific ce a zis jaffar. mersi mult incaodata.
Robert
QUOTE (jaffar)
hopa... cardanul e gol pe dinauntru ? adica... e ATIT de subtire peretele

Cardanul este gol pe dinauntru deoarece, din punct de vedere al rezistentei materialelor, este un arbore cu sectiune circulara, supus exclusiv la torsiune - fortele de tensiune, compresie sau forfecare sunt foarte reduse. De fapt, exact acesta e rolul cuplajelor cardanice (care permit cardanului sa se roteasca la un unghi fata de flansa de iesire din cutie, respectiv intrare in diferential), al imbinarii cu caneluri de la mijloc (care permite variatia lungimii totale a cardanului), si al suportului elastic de cauciuc care sustine rulmentul de la imbinarea centrala: sa preia toate fortele de alta natura, lasand in seama cardanului exclusiv forta de torsiune.

Revenind, la un arbore supus exclusiv la torsiune, privit in sectiune transversala, stresul este distribuit variabil, fiind zero in mijloc si maxim la margine. De aceea, cardanul este gol in mijloc: altfel, ar insemna sa se foloseasca material (deci cheltuiala + greutate inutile) intr-o zona in care arborele nu este incarcat, deci nu contribuie efectiv la rezistenta totala a cardanului.
butcky
Eu o sa-mi adaptez cardanul de M5 pentru urs! Nu vreau sa-l pastrez pe cel original ca sigur nu ar rezista la puterea motorului! Noroc ca mi-a dat ala cu motorul si cardanul de M5!!!
Gabi_323i
intermediarul e impecabil vad :nod:
316i
E, mici detalii, un rulment detonat, o aia, o aia. biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.