Ca urmare a unei intrebari pe care am primit-o pe PM, in poza de mai jos sunt numerotate de la 1 la 3 sondele de temperatura a lichidului de racire la un motor M30B34 (3430cmc) de pe un serie 5 E28 535i cu Motronic 1.0.
Informatia poate fi utila (sau nu, deci a se utiliza cu prudenta) si pentru posesorii de alte modele E28 cu motoare M30, precum si modele seria 7 E23, seria 6 E24 (pana in '88 ) sau seria 5 E12.
In imaginea de mai jos:
1 = senzorul de temperatura a lichidului de racire (pt. ECU). Trimite informatia catre ECU, care va injecta mai multa sau mai putina benzina in functie de rezistenta electrica a acestui senzor. Daca acest senzor este in stare buna, atunci rezistenta intre pinii lui trebuie sa aibe urmatoarele valori:
- 8200..10500 Ohm, la o temperatura a lichidului de racire de -10 (+/-1) gr. Celsius;
- 2200..2700 Ohm, la o temperatura a lichidului de racire de 20 (+/-1) gr. Celsius;
- 300..360 Ohm, la o temperatura a lichidului de racire de 80 (+/-1) gr. Celsius;
2 = senzorul de pornire la rece ("thermo-time"). Are rolul de a comanda functionarea injectorului de pornire la rece. Pinii sunt marcati G, respectiv W. Din cate stiu, sunt trei modele diferite, care au stantate urmatoarele coduri:
- 15C 8s = deschide injectorul de pornire la rece la temperaturi sub 15 gr. Celsius, dar nu mai mult de 8 secunde;
- 35C 8s = deschide injectorul de pornire la rece la temperaturi sub 35 gr. Celsius, dar nu mai mult de 8 secunde;
- 35C 12s = deschide injectorul de pornire la rece la temperaturi sub 35 gr. Celsius, dar nu mai mult de 12 secunde;
3 = sonda de temperatura a lichidului de racire (pt tabloul de bord). Pe baza lui functioneaza indicatorul de temperatura a lichidului de racire din tabloul de bord.