Help - Search - Members - Calendar
Full Version: tipuri suspensie spate
BMWZone > BMW GENERAL > BMW Bar
florin83
imi explica si mie cineva toate tipurile de suspensii spate puse pe bmw-uri si care e mai buna?
Robert
florin83, probabil ca ai deschis acest topic plecand de la discutia privind suspensia de pe BMW E36.

Pe scurt, un dezavantaj semnificativ al suspensiei "semi-trailing" (pe care o intalnesti la BMW E12, E21, E23, E24, E28, E30, E32, E34 si unele versiuni de E36: Compact + Z3) este faptul ca, atunci cand suspensia "lucreaza", rotile din spate isi modifica unghiurile de cadere si convergenta, precum si ecartamentul (distanta intre punctele de contact cu solul a rotilor de pe puntea spate).

Un efect nedorit este, de exemplu, atunci cand una din rotile din spate trece peste o groapa sau un damb in sosea, in timp ce cealalta continua sa ruleze pe drum "drept".
Roata care da in groapa / suie dambul coboara, respectiv urca. Din specificul suspensiei semi-trailing, asta duce la modificarea ecartamentului. Spatele masinii tinde sa urmeze directia punctului median de pe linia ce uneste punctele de contact ale pneurilor spate cu solul. Acel punct median insa s-a deplasat spre stanga sau spre dreapta, in functie de modul in care s-a modificat ecartamentul. Deci, spatele "pleaca" putin in lateral.

La viteza mare, daca esti in linie dreapta, mare lucru nu ti se intampla, masina se duce de spate lateral, apoi isi revine imediat de ai trecut de groapa / damb. Dar, daca esti in curba, efectul poate fi mult mai neplacut.

Am patit-o pe pielea mea cand ma duceam la mare, in 2002, pe "vechiul" drum (pe la Lehliu). Era o usoara curba la stanga, aveam cca. 140 Km/h, cand roata din spate dreapta a "gasit" o adancitura in asfalt (nu o groapa, ci o zona de asfalt lasata). Spatele a plecat brusc spre exterior, apoi a revenit inapoi, si a reluat aderenta cu un "scart" de pneuri care s-a auzit bine de tot.
Foarte putin a lipsit sa nu pierd controlul - denivelarea ceva mai adanca sau mai lunga, viteza ceva mai mare, sau pneurile mai inguste).

Deci, desi suspensia semi-trailing are farmecul ei, acest farmec provine de regula tocmai din limitele sale. ar, in situatii critice, aceste limite te pot costa enorm.

Later edit: am adaugat si E30 - tocmai pe el il uitasem.
florin83
E30 de care are?
cristic
in ultima vreme (luna februarie) am schimbat o gramada de piese la masina mea: amortizoare, punte spate, bucsi punte spate.
Motive: 1. rotile spate nu mai stateau paralele ci ceva de genu /
2. la cea mai mica denivelare/gropitza fugea grav in ce parte vroia ea
3. la ~~~ 5.000 km (max) schimbam cauciucurile pe spate

Dupa ce am facut modificarile constat cu bucurie ca e30 este o masinutza super sigura care sta extraordinar de bine pe drum (oricat de denivelat/plin de gropi ar fi acesta)
A si culmea stiti de la ce era instabilitatea asta??? -- bucsa dreapta de la punte rupta, nu va mai spun ce a fost la gura mea cand am vazut ca de la o amarata de busca face atat de multe probleme si sincer sa fiu nu m-as fi suparat asa tare daca nu as fi fost pus intr-o situatie atat de penibila :crybaby: - cand ma gandesc la cati mecanici am fost, de cate ori am fost sa-mi fac unghiul de fuga numai ca sa vad daca cumva problema care o aveam inainte s-a remediat si multe altele.
cristic
a si am uitat sa va spun de bascula dreapta spate care am schimbat-o anul trecut prin vara :crybaby:

Concluzia pt o bucsa facuta varza am schimbat: amortizoare, punte, bascula dreapta!
Am stoc acum de piese pt spate :crybaby:
cristic
problema e ca puteau sa zica "bai fraiere ai o bucsa varza, SCHIMB-O!!!!!!!"
cristic
a astia la care am tot facut unghiul de fuga (de altfel unii dintre cei mai renumiti in pl) mi-au dat odata un sfat de genul: taie si sudeaza in alta pozitie sistemul de prindere al basculelor de punte :crybaby:
cristic
dap, din pacate :crybaby:
CAT
rotile care stau / credeam sa sunt un semn al virilitatzii smile.gif

cam totzi ursuletzii care i-am vazut si care aveau suspensii sport aveau rotile din spate in felul asta. si nici in fatza rotile nu erau chiar paralele.

de fapt cred ca e o caracteristica generala a masinilor cu suspensii sport - arcuri, telescoape, bucse, brate etc.
cristic
@cat unghiul de fuga inchis = /
Robert
Este de fapt unghiul de cadere.

Daca ne gandim la o masina asezata pe un plan perfect orizontal, intr-un sistem de axe x-y-z, unde x = axa longitudinala (din spate pana in fata), y = axa verticala (de sus pana jos) si z = axa mediana (de la stanga la dreapta), atunci:
- unghiul de cadere se observa privind masina din fata sau din spate (longitudinal, de-a lungul axei x ), si reprezinta unghiul facut de roti cu axa verticala y;
- unghiul de convergenta se observa privind masina de sus (perpendicular pe sol, de-a lungul axei y), si reprezinta unghiul facut de roti cu axa longitudinala x (sau se masoara unghiul dintre roti, in planul x-z);
- unghiul de fuga se observa privind masina din lateral (de-a lungul axei z), si reprezinta unghiul facut de axa fuzetei (axa de pivotare a rotilor directoare) si verticala y.

Sunt destul de multe poze si detalii pe Net. In engleza: unghi de cadere = camber; unghi de fuga = caster; unghi de convergenta = toe.
CAT
sincer mie imi plac masinile care au fatza de carabush strivit biggrin.gif

pe un e30 am incercat sa rectific acest unghi - nu am gasit nimic care sa poata indrepta rotile. bucsele excentrice nu au aparut in discutii la vremea aceea... astea sunt date de bmw?

am mers cu arcuri scurte (M?) telescoape Sachs , bara de ranforsare fatza-spate - rotile nu stateau paralele. initial cei de la Meteor mi-au adus tot felul de piese pt suspensie care nu se potriveau, cred ca inclusiv bucsele. am stat 2-3 saptamani sa imi aduca tot felul de variante.

Acelasi lucru l-am facut si la E39, unde amortizoarele, bieletele de directie si capetele de bara inferioare nu se potriveau de fel cu ceea ce aveau cei de la BMW in program. Am trecut iar prin cele 3-4 variante de piese, am ramas la cele recomandate de M, iar rotile spate stau tot / .

mentionez ca totul este absolut nou, de la producatori care apar in programul M, gen Boge Turbo ( telescoape ). e adevarat ca pneurile se uzeaza neuniform, dar e frumos biggrin.gif

unghi de fuga inchis - o fi de bine , o fi de rau ... :eek: :eek:
CAT
am vazut intr-adevar masini cu oalele plecate, dar in general pe fatza. eu ma referam in special la rotile din spate, unde e mai greu sa se intample asta. oricum , cam toate masinile cu suspensii sport sunt carabushi... biggrin.gif

take a lOOk at this one... :retard:
florin83
QUOTE (jaffar)
(vedeti ursul cu "cry" la numar, arata ca un carabus calcat de elefanti saracu').

este foarte adevarat ca rotile / maresc considerabil stabilitatea masinii, in special in curba, ca acolo ne intereseaza wink.gif


pai si ce are? iti dai seama ca el schimba cauciucurile de pe urma cercurilor nu din cauza ca se tocesc pe interior.. biggrin.gif
CAT
la mine se tocesc nu pe interior, ci pe mijloc

inca un carabush... chiar imi place denumirea asta biggrin.gif se potriveste
Robert
QUOTE (CAT)
la mine se tocesc nu pe interior, ci pe mijloc
Asta inseamna ca suspensia este corect setata. Se tocesc pe mijloc pentru ca umfli pneurile prea tare. Incearca sa rulezi o perioada (cateva mii de Km) cu cca. 0.1 - 0.2 bari mai putin decat presiunea pe care ai folosit-o in mod uzual pana acum, apoi urmareste cum a evoluat uzura.
CAT
pai ar trebui sa fie corect setata, ca e totul nou si echilibrat, centrat etc.

suspensie M => rotile stau / pe spate, pe fatza e insesizabil.

pneurile sunt 245 - pe laterale sunt ca noi, dar centrul e destul de uzat

presiunea de obicei o fac 2.2 bar - am sa incerc 2.0

Pana in decembrie am mers cu Dunlop SP 9000 , acum am Pirelli P Zero si se duc vazand cu ochii.
Robert
QUOTE (CAT)
presiunea de obicei o fac 2.2 bar - am sa incerc 2.0
Am observat ca, de regula, vina este a manometrelor prost calibrate. Majoritatea manometrelor pe care le-am folosit / de care am dat arata o presiune mai mica decat cea reala. Sigur, nu e o regula in acest sens.

Constructorul iti recomanda o anumita presiune, tu umfli rotile conform specificatillor, dar in realitate presiunea este mai mare (sau, in unele cazuri, mai mica) decat ar trebui sa fie - din cauza manometrului. De aici si uzura pneurilor.
Cel mai bine, cumpara un manometru, pe care sa-l folosesti de fiecare data cand umfli pneurile. Foarte probabil, nici acesta nu va fi bine calibrat, dar experimentand variantii de +/- 0.1 bar, ajungi la setarea care convine cel mai mult dpdv uzura pneuri si tinuta de drum.
CAT
OFF TOPIC
apropo de manometre - am avut presiune in roti si 3.5 - cei de la vulcanizare au dat vina pe frig, ca nu le indica manometrul corect. a fost un moment dificil in viatza lor biggrin.gif

noroc ca mi s-a parut mie ca sare masina la toate pietricelele si am verificat din nou presiunea peste vreo 2 zile
cristic
mai, privind masina de sus rotile stau /
florin83
adica nu-s paralele?? :eek:
cum merge masina?
cristic
pe spate asa stateau rotile
florin83
bai.. poate vazuta din spate era asa, daca erau asa vazute de sus nu cred ca mai mergea masina aia..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.