
Mentionez ca informatiile de baza le-am luat de aici.
Materiale necesare:
- vas din plastic suficient de incapator cat sa intre piesa de curatat (piesa trebuie sa fie complet acoperita cu apa)
- bicarbonat de sodiu alimentar
- apa (...doh...

- o bucata de fier de sacrificiu pentru anod (se recomanda fierul ordinar, nu otelul inox; acesta din urma genereaza niste produsi finali secundari pe baza de crom foarte toxici)
- incarcator de baterie auto cu putere cat mai mare
Timp necesar: in functie de marimea piesei, cantitatea de rugina si puterea incarcatorului.
Ca ordin de marime, mie pentru o piesa cat o foaie de caiet si nu foarte ruginita mi-a luat 2 zile cu un incarcator de 4A.
Tehnica de lucru:
1. se aseaza piesa in vasul din plastic si se toarna apa pana cand piesa este acoperita complet, si apoi inca 0,5-1l pentru a compensa pierderile prin evaporare si disociere.
2. se amesteca bicarbonatul (eu am folosit cam 200g la 2l apa)
3. se conecteaza borna NEGATIVA (-) a incarcatorului la piesa de curatat, intr-un loc unde este metal curat pentru a face un bun contact electric.
4. se aseaza langa piesa anodul (fierul de sacrificiu, cat mai aproape de piesa si paralel)
5. se conecteaza borna POZITIVA (+) a incarcatorului la fierul de sacrificiu
6. se porneste in incarcatorul de baterie.
Aproape imediat din ambele piese incepe sa iasa o cantitate mare de bule de gaz.
Este bine ca incarcatorul bateriei sa aiba si un afisaj pentru curentul furnizat, in A, pentru a nu depasi capacitatea lui. Incarcatorul meu furnizeaza max 4A. Cand l-am conectat initial curentul era mult peste valoarea respectiva si imediat a inceput sa sa incalzeasca. Pentru a aduce curentul in limite normale am indepartat cele doua piese din metal pana cand acul a ajuns un pic sub 4A.
Prin urmare, cu cat cele 2 piese sunt mai apropiate, cu atat curentul este mai mare.
Cu cat concentratia de bicarbonat este mai mare, cu atat curentul este mai mare.
Operatia trebuie efectuata intr-o zona bine ventilata si protejata deoarece se produc multe gaze printre care si hidrogen (foarte inflamabil). De asemeni, in cazul in care incarcatorul ia foc din cauza curentului prea mare, trebuie avut grija sa nu incendieze nimic in jur.
Eu am facut asta afara, in balcon, pe gresie.
Iata si imaginile:
Click to view attachment Click to view attachment Click to view attachment Click to view attachment Click to view attachment Click to view attachment
Click to view attachment Click to view attachment
Click to view attachment Click to view attachment
Dupa cum se observa, piesa nu era foarte ruginita initial, dar totusi greu de curatat prin toate rizurile alea. In urma electrolizei, piesa a rezultat acoperita complet cu o substanta neagra care s-a indepartat apoi usor prin spalare si frecare cu o perie moale ramanand in loc metalul curat. Vopseaua s-a dus toata, singura. Dupa cateva ore plutea la suprafata apei din vas.
Dupa curatare, se mai observa doar zonele din care lipseste metalul care a ruginit, mai inchise la culoare.
In principiu rezultatul este foarte-foarte bun. Daca aveam mai mult timp la dispozitie sau un incarcator mai puternic, probabil ca piesa ar fi aratat si mai bine. Cand am scos-o din lighean, inca mai facea bule intens in unele zone, deci nu era curatata complet.
Se observa cu usurinta si cata rugina a ramas in lighean.
Ultimele 2 imagini sunt luate dupa ce piesa a fost vopsita cu un spray cu zinc.
Mai trebuie mentionat ca dupa ce piesa se scoate din lighean, metalul curat incepe imediat sa rugineasca. Deci trebuie tratata cat mai repede. Eu am spalat-o cu apa curata, am uscat-o apoi prin spalare cu alcool tehnic (care se evapora aproape instananeu) si apoi am vopsit-o, cam in 30 sec de cand am scos-o din lichean. Ici colo deja incepusera se apara urme de rugina noua!!!
Cam asta e!
P.S. Pentru viitor am in plan o sursa de curent de 30A (un traf de UPS) deci totul ar trebui sa mearga mult mai repede! Oricum, va tin la curent