Din auzite/citite/cat de cat testate:
a) Pornirea se face (o fac) in 2 pasi:
- se da la cheie cat sa se invarta motorul un pic ("un sfert" de tura),
- se opreste procesul - de cele mai multe motorul nici nu porneste la sfertul sfertului, mai ales cand e gerul draqului
- se asteapta cateva secunde, se pune din nou contactul si se porneste normal motorul
In felul acesta pompa de ulei apuca sa improaste ceva ulei, dar oprind motorul, acesta nu va mai pleca "pe uscat" la >1000 rpm
Eu la M50 nu am auzit niciodata acel "crasnet" metalic, nici chiar azi cand au fost -16*C
Metoda asta o aplic si vara, nu ma costa nimic.. Daca lasi cateva secunde intre cele 2 porniri, nu (mai) omori nici bateria..

Dupa ce ai pornit lasi cateva zeci de secunde motorul mergand, ca sa ajunga cat de cat uleiul in rampa, dupa care pleci frumos cu masina:
- e indicat sa nu fortezi motorul (nu conteaza neaparat turatia - bine, nu depasesti 2500-2800 rpm - ci "cuplul" aplicat pedalei)
- adica e mai important sa cresti turatia mai incet, fara a forta motorul; degeaba skimbi la 2200rpm daca ii dai blana - e mai rau decat daca ai skimba usor la 3200
- e indicat sa ramai intr-o treapta inferioara la 2000-2500rpm (tr. I chiar); nu te grabi sa ii dai repede a II-a in parcare, la 1200rpm; nu te grabi sa bagi repede a IV-a sau a V-a
- in primele minute cel mai important aspect e lubrefierea motorului, aceasta se face mai bine la 2200rpm decat la 1400rpm
c) Nu am lasat decat f.f. rar motorul sa mearga la relanti dupa ce l-am pornit:
- presiunea uleiului e mica, deci ungerea nu se face corect
- trebuie minimizat cat mai mult timpul in care motorul este rece si merge cu amestec bogat, iar un motor in sarcina se incalzeste de cateva ori mai repede decat unul la relanti
- atunci cand amestecul este bogat, benzina nearsa poate contamina filmul de ulei, subtiindu-l astfel si alterandu-i calitatile
- gasisem un articol pe www.e34.de despre lucrul asta.. cu oameni care dupa ce mersesera mult prin oras cu masina, la primul drum in afara le consuma cateva sute (100-150-200) de grame de ulei, desi ei verificasera nivelul inainte si era ok
Explicatia era ca de fapt motorul, mergand constant si in parametri optimi, ardea benzina acumulata in ulei pe perioada mersului in oras.