Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cum scot un prezon rupt
BMWZone > BMW GENERAL > Intrebari si sfaturi despre BMW
Azeea
de Revelion am fost in Bulgaria si pe drum a inceput sa se auda o bataie ritmica. am crezut ca e toba si am hotarat sa o rezolv in tara (se tine destul de bine). dupa vreo 150km, in parcare, am vazut ca roata spate stanga statea aiurea. ma uit cu atentie si stupoare: 2 prezoane lipsa (un cu totul, altul rupt), roate se mai tinea 2 prezoane alaturate (inclusiv antifurtul). nu stiu care e motivul, imi place sa cred ca am schimat roata de suficiente ori cat sa stiu sa strang prezoanele, pe de alta parte e ciudat a antifurtul a ramas cel mai bine ancorat.
intrebarea este: cum scot prezonul rupt? nu a mai ramas niciun mm afara... sad.gif
florin83
ii sudezi ceva mic in capat, de ex un cui stramb in forma de L ca sa poti sa rasucesti dupa. o sa se desfaca f. usor. acum nu stiu unde poti sa faci o sudura asa fina, dar teoretic ar trebui sa mearga huh.gif
am avut si eu probleme cu un prezon si dupa ce i-am spart capu tongue.gif a ramas doar filetu, dar la mine a ramas in exterior ~5mm suficient cat sa il prind cu unghiile si sa-l desurubez.
brown.shark
QUOTE (Azeea @ Jan 4 2008, 11:44 AM) *
de Revelion am fost in Bulgaria si pe drum a inceput sa se auda o bataie ritmica. am crezut ca e toba si am hotarat sa o rezolv in tara (se tine destul de bine). dupa vreo 150km, in parcare, am vazut ca roata spate stanga statea aiurea. ma uit cu atentie si stupoare: 2 prezoane lipsa (un cu totul, altul rupt), roate se mai tinea 2 prezoane alaturate (inclusiv antifurtul). nu stiu care e motivul, imi place sa cred ca am schimat roata de suficiente ori cat sa stiu sa strang prezoanele, pe de alta parte e ciudat a antifurtul a ramas cel mai bine ancorat.
intrebarea este: cum scot prezonul rupt? nu a mai ramas niciun mm afara... sad.gif


ai avut vreun bulgar care a prins drag de masina ta...ori n-a vazut antifurtul din cauza cefei... biggrin.gif , ori a sperat sa cedeze ambele , si prezonul ramas si antifurtul ... oricum ai avut mare noroc...discuri sau tamburi ? crezi ca bucata rupta ar putea trece in partea cealalta sau are vreo particica de metal torsionata in asa fel ca sa o poata tine pe loc ?
enculescusorin
e extraordinar de simplu...desi vad ca nici un "expert de pe aici" nu te-a sfatuit...poti sa faci in felul urmator...dai gaura cu bormasina in centru prezonului....dupa care ii faci filet pentru un surub...dar sa ai grija ca sensul infiletarii surubului sa fie invers cu sensu infiletarii prezonului....eu asta o vad ca fiind cea mai simpla solutie...iti trebuie doar o bormasina,un tarod,o cheie si un surub din otel bun....ca sa nu te complici cu sudura si alte prostii...
butcky
QUOTE (sierra1771 @ Jan 5 2008, 05:07 PM) *
e extraordinar de simplu...desi vad ca nici un "expert de pe aici" nu te-a sfatuit...poti sa faci in felul urmator...dai gaura cu bormasina in centru prezonului....dupa care ii faci filet pentru un surub...dar sa ai grija ca sensul infiletarii surubului sa fie invers cu sensu infiletarii prezonului....eu asta o vad ca fiind cea mai simpla solutie...iti trebuie doar o bormasina,un tarod,o cheie si un surub din otel bun....ca sa nu te complici cu sudura si alte prostii...



Esti sigur? dry.gif

De cate ori ai dat gaura in prezon cu bormasina? Crezi ca dai in lemn? Prezonul ala e f dur si stai cu bormasina pe el ore... Gandeste-te ca nu ai pozitie sa dai gaura, mai ales ca s-a rupt inauntru.

Ne-am chinuit o groaza la masina lui Florin83 si abia am reusit... sad.gif

E multa munca! Mai bine duci masina la un service si pentru ceva maruntis scot aia prezonul.
florin83
eu am avut pb cu doua prezoane.. cu bormasina e mult mai greu decat cu sudura
Azeea
merci pt sfaturi, o duc la un service.

era sa uit, imi trebuie si un sudor, la intorcere in tara, al luat un canal prea inalt mad.gif si acum trepideaza toba
trebui sa mai inalt masina, asa ca imi trebuie un set de arcuri. amortizoarele pe care le am sunt reglabile dar nu stiu daca si pe inaltime.
Ciupanezu
Am citit pe un forum ca se fura in afara jantele: exista niste aparate de sudura mici cam cat un pachet de tigari, sudeaza in capul antifurtului o piulita si aia e.

Cea mai usoara solutie asta ar fi, o piulita sudata in capul prezonului.
enculescusorin
QUOTE (butcky @ Jan 5 2008, 06:54 PM) *
Esti sigur? dry.gif

De cate ori ai dat gaura in prezon cu bormasina? Crezi ca dai in lemn? Prezonul ala e f dur si stai cu bormasina pe el ore... Gandeste-te ca nu ai pozitie sa dai gaura, mai ales ca s-a rupt inauntru.

Ne-am chinuit o groaza la masina lui Florin83 si abia am reusit... sad.gif

E multa munca! Mai bine duci masina la un service si pentru ceva maruntis scot aia prezonul.

daca ai doua maini stangi probabil e greu...eu personal am dat...stiu care e prezonul de la roata si stiu si ca e mai dur ca lemnul....ideea e ca daca sti sa dai o gaura in metal...adica in fier,otel etc poti sa scoti prezonul ala foarte usor...mai mult de atit nu mai zic...am patit-o si eu...si spun ce am facut...daca unora dintre noi li se pare foarte greu sau imposibil sa dai o gaura si un filet intr-un prezon asta nu mai e problema mea... biggrin.gif
p.s : cei care au doua maini stangi sau care au degetele rare presupun ca ar fi mai bine sa nu mai dea sfaturi practice....
brown.shark
QUOTE (sierra1771 @ Jan 6 2008, 02:21 AM) *
daca ai doua maini stangi probabil e greu...eu personal am dat...stiu care e prezonul de la roata si stiu si ca e mai dur ca lemnul....ideea e ca daca sti sa dai o gaura in metal...adica in fier,otel etc poti sa scoti prezonul ala foarte usor...mai mult de atit nu mai zic...am patit-o si eu...si spun ce am facut...daca unora dintre noi li se pare foarte greu sau imposibil sa dai o gaura si un filet intr-un prezon asta nu mai e problema mea... biggrin.gif
p.s : cei care au doua maini stangi sau care au degetele rare presupun ca ar fi mai bine sa nu mai dea sfaturi practice....


lgh (24).gif lgh (12).gif e greu , se pare si pt cei care au cunostinte tehnice capatate la terasa , la o bere...

1 . sensul de infiletare al prezonului este cel orar privind din exterior spre axa longitudinala a masinii
2 . sensul de invirtire al burghielor uzuale pt metale este spre dreapta , adica acelasi biggrin.gif
3 . daca incerci sa dai gaura in acest mod nu reusesti decit sa infiletezi mai adinc partea de prezon rupta {vezi ca mai sus l-am intrebat daca e vreo parte de filet rupta in asa fel sa tina prezonul pe loc...)
4 . daca vrei sa folosesti varianta cu bormasina trb sa ai una cu 2 sensuri si burghie speciale , "pe stinga"
dupa ce dai gaura , folosesti un extractor de suruburi / prezoane ca doar de asta s-au inventat... happy (24).gif
5 . deja , daca prezoanele au fost curatate periodic , sint sanse mari sa inceapa sa se desurubeze in timpul operatiei de gaurire deoarece forta de aschiere e mai mare decit forta de frecare de pe suprafata filetului...(asta daca ai ales diametrul burghiului cum trb...)
6 . este inutil sa folosesti intr-o pozitie incomoda si doar pt o singura data , cu riscurile evidente de a-l distruge , un tarod pe stinga ,destul de rar dealtfel , mai ales ca trb sa dai gaura suficient de adinca , asta chiar daca ai avea tarod "universal" dar de fund de gaura , probabilitatea de a-l avea la dimensiunea ceruta e cam scazuta...si ar trb sa ai un surub pt tarodul respectiv de o duritate mult mai mare decit a prezonului ,care nu-i nici el de mamaliga...ca nu-i de logan...

asta , asa , ca sa lamurim si colegii care au mai putina experienta in domeniu ( dar vor sa capete cunostinte practice reale , viabile , pe care sa le poata folosi in realitate ) si ar putea lua de bune unele posturi facute doar de dragul de a fi facute... lgh (24).gif lgh (12).gif

PS :sint perfect de acord cu "ps"-ul tau...sa inteleg ca pina la urma t-i l-ai insusit?... happy (24).gif
enculescusorin
QUOTE (brown.shark @ Jan 6 2008, 08:36 PM) *
lgh (24).gif lgh (12).gif e greu , se pare si pt cei care au cunostinte tehnice capatate la terasa , la o bere...

1 . sensul de infiletare al prezonului este cel orar privind din exterior spre axa longitudinala a masinii
2 . sensul de invirtire al burghielor uzuale pt metale este spre dreapta , adica acelasi biggrin.gif
3 . daca incerci sa dai gaura in acest mod nu reusesti decit sa infiletezi mai adinc partea de prezon rupta {vezi ca mai sus l-am intrebat daca e vreo parte de filet rupta in asa fel sa tina prezonul pe loc...)
4 . daca vrei sa folosesti varianta cu bormasina trb sa ai una cu 2 sensuri si burghie speciale , "pe stinga"
dupa ce dai gaura , folosesti un extractor de suruburi / prezoane ca doar de asta s-au inventat... happy (24).gif
5 . deja , daca prezoanele au fost curatate periodic , sint sanse mari sa inceapa sa se desurubeze in timpul operatiei de gaurire deoarece forta de aschiere e mai mare decit forta de frecare de pe suprafata filetului...(asta daca ai ales diametrul burghiului cum trb...)
6 . este inutil sa folosesti intr-o pozitie incomoda si doar pt o singura data , cu riscurile evidente de a-l distruge , un tarod pe stinga ,destul de rar dealtfel , mai ales ca trb sa dai gaura suficient de adinca , asta chiar daca ai avea tarod "universal" dar de fund de gaura , probabilitatea de a-l avea la dimensiunea ceruta e cam scazuta...si ar trb sa ai un surub pt tarodul respectiv de o duritate mult mai mare decit a prezonului ,care nu-i nici el de mamaliga...ca nu-i de logan...

asta , asa , ca sa lamurim si colegii care au mai putina experienta in domeniu ( dar vor sa capete cunostinte practice reale , viabile , pe care sa le poata folosi in realitate ) si ar putea lua de bune unele posturi facute doar de dragul de a fi facute... lgh (24).gif lgh (12).gif

PS :sint perfect de acord cu "ps"-ul tau...sa inteleg ca pina la urma t-i l-ai insusit?... happy (24).gif

no daca domnul specialist a zis randurile astea multe...inseamna ca asa este...oricum tu vorbesti foarte mult...si doar asa ca sa vorbesti,sa scrii-ma rog, eu am dat un sfat,adica eu unu asta am facut...ce calcule faci tu pe aici privind duritatea surubului care s-ar infileta in prezon si etc....sunt total aiurea....eu asta am facut cand am patit-o pentru ca nu aveam aparat de sudura pe vremea aia...si chiar daca as fi avut,mie personal mi se pare mai usor, sa dai o gaura,sau sa incerci sa dai....si un filet....cam atit,mai mult nu mai zic,e adevarat ca poate am exagerat si eu la chestia cu mainile stangi etc...dar tu esti aiurea rau de tot....si sper sa nu mai avem nici o tangenta la vreun post sau replica pentru ca pur si simplu imi provoci greata cu cea ce scrii....
p.s : nu-s mare specialist in nimic,dar imi place sa fac lucrurile cum trebuie....si cred ca stiu cum se strange si cum se desface un prezon....cel putin stiam mai demult.... blink.gif
butcky
Hai sa incetam discutiile pe topicul asta ca vad ca ajungem la scandal mad.gif
Fiecare si-a dat cu parerea si Azeea a ales varianta cea mai buna si anume sa duca masina la un service.
QUOTE (Azeea @ Jan 5 2008, 07:00 PM) *
merci pt sfaturi, o duc la un service.
io'sŪ
daca se poate da roata jos, mai simplu e sa scoti discul/tamburul si astfel o sa ramana suficient de scos prezonul ca sa il apuci cu un cleste si sa-l desurubezi wink.gif
Azeea
prezonul iese pe partea cealalta?
georgem
Cred ca da, nu vad de ce sa nu iasa prin partea cealalta. Oricum poti sa apuci si sa-l rasucesti de partea infiletata trecuta de gaura si sa-l scoti pe unde ar trebui sa aisa in mod normal, din cate-mi dau seama.
florin83
QUOTE (io`s @ Jan 7 2008, 05:18 PM) *
daca se poate da roata jos, mai simplu e sa scoti discul/tamburul si astfel o sa ramana suficient de scos prezonul ca sa il apuci cu un cleste si sa-l desurubezi wink.gif


hehe.. la asta nu s-a gandit nimeni si cred ca e cea mai simpla solutie smile.gif
Azeea
prezonul e rupt a.i. nu pot sa-l apuc (prin exterior). intrebarea mea era daca la o infiletare normala (cand prezonul nu e rupt) iese pe partea cealalta a discului. eu as zice ca nu, altfel ar incurca.

incerc la un service in zona tratoria - delea veche. am vb cu Silviu si nu are sudura
TiL
Da, prezonul trece prin flansa in partea cealalta.
florin83
tie ti s-a retezat la nivel cu discul sau mai din interior, la nivel cu fuzeta?

daca e la nivel cu discul e f. usor.. dai discul jos si prezonul o sa-l desurubezi cu mana ca o sa fie ~ juma de centimetru iesit..
Azeea
s-a rupt la 2 mm in interior. am fost la service si mi-qi zis ca e "treaba complicata", ca dupa ce dau discul jos, trebuie sa schimb rulmentul si pe urma se da gaura, se face filet si se scoate. dar e treaba ce dureaza 2-3 ore?
cica rulmentul ala e "single use": ai dat discul jos, l-ai schimbat laugh.gif
brown.shark
aia de la service sint mecanici de dacia liberta...(daca ma intelegi ...)
brown.shark
1 . vezi suprafata de ruptura ? e regulata , aprox paralela cu fetele discului de frina ?
2 . cu discul montat , surubul ce-l tine sa fie strins bine (sa dai cu vasilina grafitata pe surubelul ala) tragi BINE frina de mina , sa pui prezonul rupt la "ora12" .
2 . da-i un "kerner" cit mai centrat , si incearca sa-i dai o gaura de 5 mm cit mai central . sa incerci sa stai asezat pe roata pe care ai dat-o jos , ca sa poti sa ai prindere cit mai buna a bormasinii .
ATENTIE MARE NU FACI OPERATIILE ASTEA DECIT CU MASINA REZEMATA FOARTE BINE PE CE AI , CATEGORIC NU PE CRIC .
3 . daca ai noroc ar trebui sa se invirta bucata de prezon in timpul op.de gaurire si sa iasa prin spate. ar fi bine sa ai o siringa cu 3-4 cm3 de motorina si sa dai in gaura inaintede gaurire si daca se poate si sa alternezi o gaurire de 1 mm adincime cu un jet bun de motorina , spala spanul si ferodoul ars de pe filet si ajuta la lubrifiere , poate iese mai usor.

daca ai nelamuriri PM sau YM.
TiL
Rulmentul e single use daca il scot baietii cu barosul afara wallbash.gif
In locul tau as incerca cu o daltita si ciocan sa imprim restului de prezon "miscare de desurubare". Daca reusesti sa prinzi cu un colt de dalta, il scoti instant.
Trebuie sa scoti discul si apoi in timp ce incerci chestia cu dalta trebuie sa-ti tina cineva de flansa, sa nu se invarta pe rulment.
Rares
QUOTE (TiL @ Jan 11 2008, 02:38 PM) *
Rulmentul e single use daca il scot baietii cu barosul afara wallbash.gif
In locul tau as incerca cu o daltita si ciocan sa imprim restului de prezon "miscare de desurubare". Daca reusesti sa prinzi cu un colt de dalta, il scoti instant.
Trebuie sa scoti discul si apoi in timp ce incerci chestia cu dalta trebuie sa-ti tina cineva de flansa, sa nu se invarta pe rulment.


celb (4).gif cea mai buna varianta smile.gif
brown.shark
QUOTE (Rares @ Jan 11 2008, 02:59 PM) *
celb (4).gif cea mai buna varianta smile.gif




NICIODATA !!!
tu chiar nu realizezi ca prezonul , care are 12mm diametru e rupt in grosimea flansei ?
ce dalta sa bagi ?
cum sa-i dai inclinarea ca sa poata actiona forta cit mai paralel cu planul filetului ?(asta ca sa ii dai o miscare de rotatie...)
CUM FACI CA DALTA SA NU SE LOVEASCA DE FILETUL INTERIOR DIN FLANSA ?cu consecintele evidente...
CUM SA BATI INTR-UN RULMENT CU CIOCANUL ?implicit asta ai face si cu o amplificare datorata majorarii fortei cu distanta de la diam interior al rul , la gaura de prezon..elementele de rostogolire din rulment vor face numai "amprente" pe caile de rulare...
TiL
Dadeam si eu cu parerea, nu am fost in situatia asta inca, dar asta as incerca prima data, nu necesita cine stie ce scule, iar daca filetele nu sunt afectate, iese usor, deci nu trebuie sa ciocanesti tare.
Rares
QUOTE (brown.shark @ Jan 11 2008, 05:48 PM) *
NICIODATA !!!
tu chiar nu realizezi ca prezonul , care are 12mm diametru e rupt in grosimea flansei ?
ce dalta sa bagi ?
cum sa-i dai inclinarea ca sa poata actiona forta cit mai paralel cu planul filetului ?(asta ca sa ii dai o miscare de rotatie...)
CUM FACI CA DALTA SA NU SE LOVEASCA DE FILETUL INTERIOR DIN FLANSA ?cu consecintele evidente...
CUM SA BATI INTR-UN RULMENT CU CIOCANUL ?implicit asta ai face si cu o amplificare datorata majorarii fortei cu distanta de la diam interior al rul , la gaura de prezon..elementele de rostogolire din rulment vor face numai "amprente" pe caile de rulare...


Nu mai stiu sigur cat timp a durat, dar la un prieten cu e30 i s-a rupt un prezon la roata fata dreapta. cu o dalta ingusta si cu un ciocanel am dat in prezon in sensul de desfacere pana s-a "deblocat", sa zic asa. Deci pana a inceput sa se invarta. Si apoi am prins de o ciobitura a prezonului cu un cleste cu cioc indoit la 90 de grade. Am scos prezonul afara in cateva minute...
brown.shark
dar poate era rupt / retezat de la suprafata discului .
Azeea
prezonul s-a scos foarte simplu:
1. se da jos roata;
2. se da jos discul, prin cu ajutorul unui imbus + spray degripant; lasati libera frana de mana, altfel discul nu va iesi neam de neam
3. in cazul meu bucata ramasa a iesit usor ajutata de mult spray degripant si un patent.

Scenariile auzite la service-uri (unde au vazut clar despre ce e vorba) mergeau pana la sute de ron, rulmenti schimbati, ore si ore de munca etc. Totul a durat 15 min si nu a costat minic, s-a facut in timpul operatiei de schimbare a suspensiilor.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.