Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Despre frane
BMWZone > BMW TUNING > Suspensie, roti, frane, caroserie
georgem
Cu ocazia ultimului drum in afara Bucurestiului am simtit pentru prima data la bmw efectul de fading al franelor. Dupa cateva franari de la viteza mai mare nu mai tinea bine frana, trebuia sa am rabdare cativa km pana se raceau franele si tineau din nou. Asa ca ma gandesc ca la primul schimb de placute sa schimb si discurile (care sunt destul de uzate) si sa pun unele mai bune (cu santuri cum sunt ale lui Florin83 cred ca sunt mai bune decat cele cu gaurele) si probabil sa trec si la lichid de frana dot 5.1, care rezista la temperaturi mult mai mari. Eventual lichidul de frana pot sa-l schimb mai devreme, ca sa vad si diferentele, sa stiu care e imbunatatirea de la lichid si care e de la discuri si placute noi.
io'sŪ
QUOTE (georgem @ May 2 2007, 07:52 PM) *
.....
Cu ocazia ultimului drum in afara Bucurestiului am simtit pentru prima data la bmw efectul de fading al franelor. Dupa cateva franari de la viteza mai mare nu mai tinea bine frana, trebuia sa am rabdare cativa km pana se raceau franele si tineau din nou. oi.
...

de la placutele de frana , am patit si eu, nasoala senzatie
nu mai stiu ce placute am acum (am uitat ce firma sunt) dar o sa-mi aduc aminte, sunt ft multumit, parca atunci cand se incalzesc tine si mai bine frana
poate scapi doar cu placute daca ai discurile bune
iulian325
eu stiam ca santurile sau gaurile de pe discuri sunt pt. a evacua apa nicidecum pt a creste eficacitatea franarii pe'uscat'

un lichid de frina mai bun te va ajuta intr-o anumita masura insa eu cred ca nu se ventileaza bine discurile tale (mai ai tubulatura de racire din spoiler? ; canalele din disc sunt goale sau pline de rugina?)

eu cel putin pt o frinare mai eficienta (cand merg la joaca) incalzesc franele...

dar sunt sanse sa gresesc si sa fi scris numai prostii
florin83
QUOTE (georgem @ May 2 2007, 07:52 PM) *
probabil sa trec si la lichid de frana dot 5.1


merge si la urs?

QUOTE (iulian325 @ May 3 2007, 07:36 AM) *
eu stiam ca santurile sau gaurile de pe discuri sunt pt. a evacua apa nicidecum pt a creste eficacitatea franarii pe'uscat'


gresit! tongue.gif

citeste aici
si vezi filmuletul asta
florin83
QUOTE (georgem @ May 2 2007, 07:52 PM) *
cu santuri cum sunt ale lui Florin83 cred ca sunt mai bune decat cele cu gaurele


sau poti lua si cu discuri si cu gauri tongue.gif
georgem
QUOTE (florin83 @ May 3 2007, 09:46 AM) *
merge si la urs?

Pai lichidul de frana dot5.1 e perfect compatibil cu dot4 care e folosit in majoritatea masinilor (a nu se confunda dot5 cu dot5.1, sunt complet diferite). Numai ca are temperatura de fierbere mult mai mare, si daca fierbe pe conducte produce fading.

Ceea ce nu-mi e mie foarte clar e daca atunci cand se schimba lichidul de frana se schimba si lichidul de la ambreiaj sau daca circuitele acestora comunica sau nu...



QUOTE (florin83 @ May 3 2007, 10:00 AM) *
sau poti lua si cu discuri si cu gauri tongue.gif

Am citit mai demult despre gauri si am ajuns la concluzia ca sunt ornamentale.
io'sŪ
QUOTE (florin83 @ May 3 2007, 09:46 AM) *
gresit! tongue.gif

si eu stiam ca sunt tot pt a evacua apa sunt santurile si gaurile... mai ales gaurile unsure.gif

@georgem: inca nu am reusit sa-mi aduc aminte ce firma sunt placutele mele sad.gif
poate ma ajuta cineva, sunt intr-o cutie albastra/bleo si sunt germane 100% (parca ferodoul de pe ele este textar)
nu sunt ferodo si nici ate
TiL
Eu credeam ca apa nu are ce cauta pe discuri... decat cand faci offroad, dar atunci nu-ti pui problema performantei franelor.

Edit: @io's sunt TRW-uri? Lucas parca. De-astea am eu si au super aderenta la disc. La viteza mica, inainte sa se opreasca, paraie pe disc. Probabil niste mici jocuri la articulatii permit asta biggrin.gif.

Si da, trebuiesc incalzite putin ca sa tina bine - de fapt cred ca odata incalzite, ai rezolvat si cu curatenia pe discuri wink.gif.
io'sŪ
nope, nici TRW si nici lucas sad.gif
TiL
Acum am si eu o intrebare: TRW e de la Lucas sau n-au nimic in comun? Ca pe lista de preturi mi s-a spus de Lucas, dar pe cutie, daca-mi aduc bine aminte, scria TRW. Tot albastra.
Edit: .. sau rosie unsure.gif
florin83
QUOTE (io`s @ May 3 2007, 02:00 PM) *
si eu stiam ca sunt tot pt a evacua apa sunt santurile si gaurile... mai ales gaurile unsure.gif


banuiesc ca dupa ce ai vazut filmuletu te-ai convins ca nu sunt pentru evacuarea apei.. biggrin.gif
io'sŪ
QUOTE (florin83 @ May 3 2007, 03:23 PM) *
banuiesc ca dupa ce ai vazut filmuletu te-ai convins ca nu sunt pentru evacuarea apei.. biggrin.gif

nu m-am uitat
sad.gif
edit:
ba m-am uitat dar nu am inteles nimic.... nu stiu germana blink.gif
TiL
Ideea e ca mediul in care se produce frecarea placuta/disc e cu totul diferit fata de cauciuc/asfalt. E imposibil sa se produca acvaplanare acolo, cel putin asa cred eu... Dar trebuie sa fie curat ca sa nu se intample ca atunci cand pui o frana pe asfalt acoperit cu un strat subtire de nisip. Din filmulete am inteles ca asta-i rolul acelor canale, sa colecteze jegul si sa-l dirijeze in exterior.
Probabil ca si gaurelele vor sa faca acelasi lucru: iau mizeria si o baga intre discuri, dar ma gandesc ca asta poate duce la ingreunarea ventilarii discurilor...

georgem, mai bine iti faci curat aici si muti offtopicul intr-un topic nou despre discuri wink.gif
georgem
QUOTE (TiL @ May 4 2007, 12:35 PM) *
georgem, mai bine iti faci curat aici si muti offtopicul intr-un topic nou despre discuri wink.gif

Exact la asta m-am gandit si eu, chiar de la inceput cand am scris ma gandeam ca poate fac topic nou, dar nu stiam unde sa-l incadrez.
O sa mut la "BMWZone > BMW TUNING > Suspensie, roti, frane, caroserie" post-urile si o sa fac topic nou.
georgem
M-am uitat ieri la placutele de frana si am vazut ca sunt marca Remsa, despre care io's mi-a spus azi la intalnire ca sunt italiene si sunt slabe ca si calitate. Sper ca niste placute bune o sa rezolve problema, dar oricum intentionez sa pun lichid de frana dot5.1 si cu ocazia primei schimbari a placutelor o sa pun si discuri mai bune si placute bune.
Nu-mi dau seama daca pot schimba lichidul de frana singur sau trebuie sa merg la un service (din cauza ca n-am vazut niciodata cum se face).
nmg
QUOTE (georgem @ May 3 2007, 10:42 AM) *
Ceea ce nu-mi e mie foarte clar e daca atunci cand se schimba lichidul de frana se schimba si lichidul de la ambreiaj sau daca circuitele acestora comunica sau nu...


Circuitul pompei de frana nu are nici o legatura cu circuitul pompei de ambreiaj, vorbesc aici de acea parte a circuitului dintre pompa si etrierii de frana, sunt doua chestii complet separate. Poti schimba lichidul dintr-un circuit fara nici o grija ca l-ar afecta pe celalalt.

Cum il poti goli complet pe cel de frana, asta e alta poveste. Eu as desface toate conductele de la etrieri, si pe urma as incerca sa bag pe undeva aer comprimat in circuitul de frana ca sa elimin orice resturi din vechiul lichid. Gasisem pe undeva o pagina care explica cum se face treaba asta la E23 dar nu mai stiu pe unde e. Oricum, tipul de acolo adaptase un stutz pe un capac vechi de pompa de frana prin care baga aer comprimat in instalatie.

Acum, esti sigur ca noul tip de lichid este 100% compatibil cu cel vechi ? Intreb pentru ca oricat de bine ai goli instalatia, tot vor ramane ceva urme din vechiul lichid si sa nu cumva sa iti distruga garniturile.

LE:
Gaurile din discurile de frana nu sunt ornamentale. In primul rand reduc greutatea discului de frana, si in al doilea rand, datorita curentului de aer care se formeaza intre canalul central si gauri ajuta la o si mai buna ventilatie a discului prin marirea suprafetei de contact a discului cu agentul de racire (aerul).
De asemenea, imbunatateste evacuarea gunoaielor rezultate din uzura placutelor.

Mi-as lua si eu discuri perforate daca as dispune de ceva finante ...smile.gif
georgem
Sunt sigur ca lichidul dot5.1 e perfect compatibil cu lichidul dot4.
Eu stiam ca se schimba fara a goli lichidul vechi, ca sa scoate din vas mai intai tot lichidul si apoi se completeaza cu noul lichid, apoi se incepe aerisirea cu roata dreapta spate (cea mai indepartata), apoi stanga spate, dreapta fata si stanga fata. Stiam ca se desface surubul de aerisire de la fiecare roata (pe rand, in ordinea de mai sus) si se apasa frana pana cand incepe sa iasa lichid de frana nou pe la aerisire. Si mai citisem ca se foloseste un furtun transparent care sa stea scufundat tot timpul in lichid de frana, astfel incat sa nu traga aer in instalatie. Si am inteles ca e nevoie de 2 persoane pentru asta (o persoana la roata si una sa apese pedala de frana dupa indicatiile celuilalt).
nmg
Da, cred ca ar merge si asa, cu singura conditie sa poti face deosebirea intre cele 2 lichide. Cred ca e mai 'eleganta' metoda ta, si cu mai putine batai de cap decat sa te apuci sa bagi aer in instalatie. smile.gif

Oricum, ce ti-am scris anterior sunt din amintiri, n-am citit cu prea mare atentie pagina respectiva.
georgem
QUOTE (nmg @ May 7 2007, 09:15 AM) *
Gaurile din discurile de frana nu sunt ornamentale. In primul rand reduc greutatea discului de frana, si in al doilea rand, datorita curentului de aer care se formeaza intre canalul central si gauri ajuta la o si mai buna ventilatie a discului prin marirea suprafetei de contact a discului cu agentul de racire (aerul).
De asemenea, imbunatateste evacuarea gunoaielor rezultate din uzura placutelor.

Eu stiam ca santurile sunt mai bune decat gaurile (mai ales pentru evacuarea prafului de la placutele de frana). M-am uitat si la masinile de raliu si mi s-a parut ca au santuri in discuri, nu gauri. O sa ma mai uit sa vad.
Probabil ca si santurile si gaurile ajuta, parerea pe care mi-am format-o e ca santurile ajuta mai mult.
nmg
De fapt, si santurile si gaurile, au cam pe acelasi rol: mizeria se acumuleaza in ele si in felul asta, suprafata de frecare ramane curata. Gunoaiele sunt evacuate ulterior, intr-un fel sau altul.

Totusi eu as opta pentru gauri din urmatoarele motive: disc mai usor si suprafata marita de contact cu aerul.
n3o
georgem de ce nu incerci sa schimbi discurile cu etrier cu unele de M smile.gif sunt mai multi "M" la dezmembrat pe la noi ... spre exemplu discul de m3 e36 are vreo 3.5cm grosime 4 pistonase parca si iti garantez ca se simte diferenta si nu ma refer doar la fading ci si la frana in sine daca ai si toata instalatia in stare buna iti merge si abs-ul cred ca este varf
Darren
stii cumva si la ce preturi sunt etrierii pt E36 la dezmembrari?
Sorin
am fost la Vtm in weekend si dupa ultimele discutii cu Eugen Ionescu mi-a recomandat ca placute Ferrodo sau Ferodo sunt mult mai eficiente decat ceea ce se gaseste pe piata,
Eu pe golf am Remsa fata/ spate si nu am simtit fadding decat de 2 ori si atunci cand nu aveam discurile pe spate probabil la voi este mai pronuntat ca sunt masinile mai grele
discuri de frana iti recomand ATE Power Disc si Zimmerman Sport Disc , dar toate acestea au pretul pe masura
georgem
M-am gandit la discuri ATE PowerDisc si placute Ferodo DS2500 (daca nu ma insel).
N-as vrea sa fac combinatii pe masina din componente de pe alte modele.

Ce pot sa spun despre placutele Remsa pe care le am pe masina e ca sunt sub orice critica, nu stiu cat o sa mai am rabdare cu ele. Sa nu va cumparati vreodata asa ceva.
comisaru
Eu am procedat in felul urmator cand am schimbat lichidul, acum o saptamana:
am avut toti etrierii jos(pentru ca am pus altii; am schimbat basculele si jambele), i-am scurs de lichid, am scurs instalatia, am suflat-o(cu gura la borcan), am montat toti etrierii, am umplut borcanul, si-am inceput sa aerisesc rotile incepand cu cea mai departata de pompa pana la cea mai apropiata. N-am folosit pompa la aerisire(n-a avut cine sa-mi faca pedala), dar pentru c-am avut lichid suficient, am lasat la fiecare roata(pe rand) aerisitorul deschis cu un furtun transparent indreptat in sus(ca sa vad bulele)infipt in el 1 minut dupa ce am observat ultima bula(risipa de lichid; as fi putut sa-l recuperez). Acum am frane beton.
comisaru
Ceva interesant:
Lichid Dot 4: punct fierbere la uscat 230 grade C / la umed 155
Dot 4 Super: 265 / 170
Dot 5.1: 285 / 165
Dot 4HP 265 / 170 (Dot 4HP e recomandat pentru auto prevazute cu ABS, ESP, ASR,...)
Valorile sunt valabile pentru lichidul de frana Bosch.
Eu am folosit Dot 4 Super( pana in 30Ron cutia de 1L)
TiL
QUOTE (comisaru @ May 8 2007, 02:48 PM) *
.... dar pentru c-am avut lichid suficient....


Cat lichid ai avut? Un litru sau doi?
comisaru
1 L si mi-a si ramas dupa toata aerisirea.
Darren
mie mi-au mai ramas vreo 4 sticle cu lichid OMV DOT 5.1 (si o sticla cu 1L de Castrol DOT 4 SUPER). Daca vrea careva sa cumpere asa ceva, dati un semn, ca eu n-am in ce sa le torn.
Gabi_323i
QUOTE (io`s @ May 3 2007, 01:23 AM) *
de la placutele de frana , am patit si eu, nasoala senzatie
nu mai stiu ce placute am acum (am uitat ce firma sunt) dar o sa-mi aduc aminte, sunt ft multumit, parca atunci cand se incalzesc tine si mai bine frana
poate scapi doar cu placute daca ai discurile bune

pagid, excelente wink.gif

QUOTE (georgem @ May 6 2007, 10:59 PM) *
M-am uitat ieri la placutele de frana si am vazut ca sunt marca Remsa, despre care io's mi-a spus azi la intalnire ca sunt italiene si sunt slabe ca si calitate. Sper ca niste placute bune o sa rezolve problema, dar oricum intentionez sa pun lichid de frana dot5.1 si cu ocazia primei schimbari a placutelor o sa pun si discuri mai bune si placute bune.
Nu-mi dau seama daca pot schimba lichidul de frana singur sau trebuie sa merg la un service (din cauza ca n-am vazut niciodata cum se face).

remsa sunt spaniole, ca lichid de frana recomand ate blue racing, foarte bun insa singura lui problema este ca isi pastreaza aceeasi culoare si cand e "murdar" sau invechit, atata timp cat este schimbat anual nu cred ca este vreo problema ........
io'sŪ
QUOTE (Gabi_323i @ May 10 2007, 12:27 AM) *
pagid, excelente wink.gif

EXACT !!! bine gabi!!! thumbup.gif
ce lapsus am avut !!! sad.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.