xox
Jan 13 2007, 06:24 PM
Bmw-ul meu are in loc de turometru, un ceas. Adica ceas care indica ora. Din ce am citit, ceasul asta apare doar pe E30 cu motor M10 pe carburatie, iar turometrul a fost optional la vremea respectiva. Din pacate masina mea este probabil varianta Spartan (glumesc), n-am decat o singura oglinda electrica, in rest doar strictul necesar. Nu ma deranjeaza absolut nimic din stilul ei auster, dar parca mi-ar place sincer sa existe si un turometru. Nu neg utilitatea ceasului, cand sunt la volan e mai usor decat sa ma uit pe mobil sau ceasul de la mana, deci pot spune ca m-am obisnuit oarecum cu el.
Bon, nu mai bat campii, trec la subiect. Clar undeva exista o mufa, un pin care sa-l incalt si sa-l leg la un turometru, intrebarea este unde? M10 pe injectie are turometru, chiar si rechinasul pe carburatie si M10 are turometru (nu mai tin minte daca stock sau modificat, dar am vazut unul care avea). Am cautat pe realoem dar n-am reusit sa descopar mare lucru, ma mai stradui. Vreo idee unde ar trebui sa caut senzorul de turatie?
Ce am descoperit pana acum este bordul cu/fara turometru:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=...hg=62&fg=05In link-ul de mai sus apare bordul cu diferite variante: ceas, ceas cu indicator de consum, turometru sau turometru cu indicator de consum.
Exista o modalitate sa-mi schimb ceasul din bord sa-mi pun un turometru cu indicator de consum si sa mai si functioneze amandoua? Sau ar trebui sa ma rezum la turometru si atat?
316i
Jan 13 2007, 06:34 PM
Imprumuta de la cineva ceasuri cu turometru de 4cyl si probeaza asa. Cred ca ar trebui sa mearga plug and play. Asa iti dai seama cel mai usor si simplu daca trebuie sa schimbi doar ceasurile sau mai ai de tras si fire.
Pe 4cyl turometrul a fost optional incepand cu 316 carburatie pana la 316i M40.

Si la E36 la inceput era optional.
xox
Jan 13 2007, 07:00 PM
Asta nu mai stiam ca era optional pe mai multe modele
Bon, deci in idee trebuie sa am un conector in spatele bordului in care va intra o mufa. Stii din intamplare daca e posibil sa mearga si indicatorul de consum? E legat de pompa de benzina sau la injectie e alta mancare de peste? (Nu ma pricep deloc la injectie, iar pe carburatie ma gandesc ca ar putea exista un senzon dupa pompa de benzina sau chiar in pompa sau poate chiar undeva in carburator, nu stiu.)
Pun intrebarile astea pentru ca nu gasesc prea multe informatii despre E30 pe carburatie pe net, sau poate nu caut unde trebuie?
Si inca o nelamurire, am incercat sa decodez VIN-ul dar tot ce gasesc sunt litere+cifre dupa al 8 lea caracter, iar eu am doar cifre dupa al optulea. La un magazin de piese auto mi l-a citit fara probleme, in CIV la fel e scris, pe net gasesc doar cu litere si cifre dupa acel caracter de control. Simt ca-mi scapa din nou ceva
316i
Jan 13 2007, 07:21 PM
Um...pentru consum sigur mai trebuie sa tragi un fir la calculator. Care este acela nu stiu pentru ca n-am studiat schema electrica la Jetronic.

In ceasuri trebuie sa-ti intre o mufa alba si una albastra.
xox
Jan 13 2007, 07:31 PM
In sfarsit am descoperit si tipul de carburator de pe masina, Pierburg 2BE (traiam cu impresia ca e un solex asemanator, dar m-am inselat). Avand in vedere ca este electronic, caut din rasputeri sa-mi dau seama daca are si vreun senzor de consum. Din pacate o mare parte din documentatie e in limba germana..
jorj3l
Jan 13 2007, 07:31 PM
xox daca vrei sa`ti cumperi turometru+litrometru baga un telefon la nr 0749.317.593(mihaita) si intreaba un pretz !Este cel cu 318i M40 alb (is-23-tmt),sa zicem k e priceput si ar sti daca mere plug&play....
p.s. ai numaru de la george,cel caruia nu`i mai pornea masina cand sa plece de la tine
xox
Jan 13 2007, 07:46 PM
Am sa-l sun pe omulet sa-l intreb, multumesc Jorjica
Ca o paranteza, am gasit in sfarsit documentatia pentru carburatorul asta, pe 316 chiar, in engleza cu pozele in germana.
comisaru
Jan 14 2007, 01:26 AM
N-o sa-ti mearga indicatorul de consum si nici n-ai unde sa-l legi(eu am unul custom made, care are e legat la un furtunas de vacum).
Turometrul in schimb se poate adapta(nu merge chiar daca bagi mufele intr-un bord care are<cel putin la mine n-a mers>); ii tragi un fir de "-", unul de "+" si un fir de la bobina de inductie si gata, ai turometru.
316i
Jan 14 2007, 12:04 PM
Problem solved.
TiL
Jan 15 2007, 04:14 PM
Acum urmeaza nimicurile: unde trag +, unde - si unde firul de la bobina?

Teoretic ar trebui sa mearga pe niste fire ale conectorilor din spatele bordului... dar cine stie care?
Comisare, tu ai tras firele pana in interiorul bordului, la picioarele turometrului, sau prin conectorii exteriori?
comisaru
Jan 15 2007, 10:07 PM
Acum mi-am adus aminte ca eu mai am o placa cu ceva piese lipite pe-acolo(posibil de la un turometru de Dacia), legata direct de niste fire care ies(printr-o gaura data-n spatele turometrului) si pe placa sunt legate firele pe care le-am schimbat eu(erau trase aiurea rau, cu cablu de prelungitor) adica "+", "-", si firul de la bobina.
Sper sa fac o poza in curand, poate identifica cineva circuitul atasat, ca oricum trebuie sa dau bordul jos, daca gasesc pe cineva sa-mi inprumute bordul lui, sa vad daca-mi functioneaza ceasul cu temperatura apei(am schimbat termostatul si acul sta pe linia a 3-a).
TiL
Jan 16 2007, 12:14 PM
Se poate ca placa aia sa fie intocmai una de BMW? Nu cumva ceasul turometrului e infipt in ea printr-un "soclu" urat format din ~5 picioare? Poti afla asta daca dezmembrezi bordul. Oricum, pozele or sa ne lamureasca.
xox
Jan 16 2007, 07:08 PM
Am desfacut bordul, ceasul turometru intra perfect in soclu, si are loc si pentru picioruse. Cele 2 utilizate de ceas nu mai sunt folosite in cazul asta.
Ok, am sa incerc sa scot azi pozele de pe telefon, trebuie sa imprumut un cablu sau ceva, dar intre timp, aveti idee ce tip de baterii sunt cele din bord? Eu am doua Varta legate acolo, banui ca sunt cele originale si am aflat de pe un site ca sunt Ni-Cad (Ni Cadmiu), daca le inlocuiesc cu acumulatori NI-Mh e posibil sa am probleme, pentru ca nu stiu la ce tensiune/amperaj le incarca. Sunt in dificultate..
316i
Jan 16 2007, 10:11 PM
In principiu scrie pe ele. La mine cel putin scrie.
xox
Jan 16 2007, 11:36 PM
Varta 500RST am descoperit pe google ca sunt de 1.2V cu 500mAh.
Caut acum o schema electrica de la bord, eu am doar doua mufe acolo din trei si mi-e frica a treia sa nu fie exact cea de la turometru (la modele care au asa ceva existand a treia mufa).
TiL
Jan 17 2007, 01:21 PM
Hmmm, sigur e folosita si a treia mufa la toate celelalte? Am avut trei BMW-uri, cu turometre, pana acum (un urs si doua E28) si din cate stiu toate aveau doar cate doi conectori in spate, din trei posibili.
Eram curios sa vad pozele de la comisaru, de fapt. Oricum arata-le si pe-ale tale.
Acumulatorii de ce-i schimbi? Nu ti se mai memoreaza bine starea ledurilor SI? Din cate stiu e singurul lor rol, sa alimenteze acea memorie si nu cred ca au rol in functionarea celorlalte instrumente de bord (vitezometru, turometru etc)
xox
Jan 18 2007, 08:51 PM
Schimbat ceasul pe turometru. Operatiune Plug&Play, turometrul functioneaza si mai si indica turatia bine.

(Indicatorul de apa se pare ca si-a intrat si el in minti, si nu mai trece de mijloc de nebun.)
Acumulatorii n-am reusit sa-i scot din soclu. Pacat. Ramane sa mai incerc odata la vara.
poze din timpul macelului: (desi n-a fost macel real, n-am rupt decat urechile de la mufa de la blocul de lumini, bordul e intreg si el, cu toate suruburile la locul lor

)
florin83
Jan 18 2007, 08:58 PM
turometru de 6 cil
316i
Jan 18 2007, 10:07 PM
Bine ca merge.
Darren
Jan 18 2007, 10:37 PM
Pot sa incerc si eu la E12 518?
Are tot ceas, si as vrea sa-i pun turometru. O fi plug&play?
316i
Jan 18 2007, 11:09 PM
Pai ar trebui sa mearga la fel, ca e acelasi motor.
florin83
Jan 18 2007, 11:19 PM
chiar nu inteleg de ce nu or fi pus din fabrica turometru in loc de ceas..
xox
Jan 18 2007, 11:34 PM
Era optional, plateai extra pentru el

Da chiar ma gandeam ca-i cam mica turatia .. deci daca-i de 6 cil imi arata mai putin? Oare merge ok? Relanti spune undeva la ~800 (ceea ce n-ar fi asa rau) turata in schimb tot am impresia ca-i undeva mai jos decat imi arata, dar nu sunt sigur, poate e doar o impresie. Florin esti sigur ca-i de 6 cil? Ca tipul de la care l-am luat mai avea unu cu 8k ture, posibil al meu sa mearga doar 6k?
florin83
Jan 18 2007, 11:56 PM
parca e dacie.. la turometru faceau ei economie.. cu cat sa fie mai ieftin un turmoetru decat un ceas? tot un cadran cu niste limbi e..
daca nu era plug and play mai ziceam ca faceau economie si la cabluri, mufe, etc..
turometrul de 6 cil e la fel cu cel de 4cil, doar ca la cel de 4 linia rosie incepe de la 6000 ture, la cel de 6 de la ~6200 (cum e al tau)
4 cil:
Click to view attachment6 cil:
Click to view attachment
comisaru
Jan 19 2007, 12:11 AM
La mine de ce-o mai fi adaugata tigania aia daca ar fi trebuit sa mearga si fara...?
xox
Jan 19 2007, 12:16 AM
Ok deci merge m-am linistit. Vad ca si relanti-ul e tot pe acolo, probabil in poza ta era vara deci putin mai jos

pe iarna oricum mi-o duce in 2mii de ture pana se incalzeste putin.
Multumesc mult pentru lamurire
Cat despre E12 518 eu asta am descoperit: M10 1.8l 90 cai la 5500, exact acelasi cuplu ca si la mine.. Carburatorul difera e 2B4 fata de 2BE pe al meu, din ce vad pare ca-i pe un sistem de vacum mai complicat fata de al meu.
Deci ca idee, ar trebui sa mearga. Da jos bordul, scoate ceasul si monteaza un turometru, apoi conecteaza-l si da-i o cheie. Imprumuta de la cineva un turometru, ca sa nu dai banii aiurea pe el (al meu m-a costat 500mii, destul de ok pretul zic eu).
PS: Comisaru, tu n-ai incercat inainte? adica daca turometrul intra in lacas pe pinii respectivi si pinii respectivi ii vezi ca-s cu papucei din aia de metal, nu vad de ce nu ar merge. Din ce am inteles de la Lucian senzorul e legat oricum la bobina..
Darren
Jan 19 2007, 12:19 AM
Merci, o sa incerc (cand oare?

). Trebuie sa-mi fac rost de niste timp...
xox
Jan 19 2007, 12:20 AM
E treaba de o ora maxim
cristic
Jan 19 2007, 09:08 AM
daca tu zici ca merge bine ... atunci totul e ok, dar s-ar putea sa-ti dea valori eronate acest turometru daca e de 6 cyl
316i
Jan 19 2007, 09:28 AM
Valorile gresite sunt indicate de turometrul de 6cyl atunci cand ceasurile au codeplug de 6cyl. Ori xox a schimbat doar ceasul cu turometrul fizic, asa ca-i merg corect.
jorj3l
Jan 19 2007, 11:18 AM
inseamna ca si eu tot de 6cyl am

??
tot la 6200 incepe rosu....dar nu am vazut masina s atreaca de 3000 ture, a dracu de greu,iar pe la 2000 sunetul e infricosator...
TiL
Jan 19 2007, 01:21 PM
Inseamna ca tu trebuie sa faci ceva cu codeplugul. E posibil sa-ti indice bine daca-l scoti si nu mia pui nimic, sau daca-l scoti si-l pui invers. Stiu ca la 318 faceam una din astea si avea efect.
Cat despre E12... depinde daca bordul e la fel de modular la E12 cum e la E28, E30 etc. Trebuie sa spuna cineva care a desfacut bord de E12. Interceptor sau mad ar trebui sa stie mai multe.
Codeplugul e o chestie de plastic negru infipta undeva in spatele bordului.
io'sŪ
Jan 19 2007, 03:12 PM
QUOTE (Darren @ Jan 18 2007, 10:37 PM)

Pot sa incerc si eu la E12 518?
Are tot ceas, si as vrea sa-i pun turometru. O fi plug&play?
stiam ca ai e36! sau e la misto asta?
Darren
Jan 19 2007, 03:48 PM
Am E36. Dar ma mai lasa fratele meu sa ma joc la masina lui:
http://bmwzone.ro/forums/index.php?showtopic=1973P.S.: N-are climatronic
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.