Vroiam de mult sa aduc in discutie problema asta, am vazut ca exista in destule locuri pe forum discutii inrudite si m-am gindit sa pornesc un topic separat.
Vreau sa va zic observatiile mele personale in doua situatii:
Cazul 1
E30-ul meu (316i, 1989, M40B16)
Jante de al BBS 14'' x J(nu mai stiu, 5 sau 6parca) x ET mic (standard)
Cauciucuri Global 185x65x14.
Problema consumului a aparut odata cu modificarea treptata a turatiei de relanti, care a devenit treptat foarte neregulata, cu accelerari ezitante. Dupa ce m-am chinuit o gramada cu tot felul de verificari, am ajuns la concluzia ca problema era foarte simpla: depunerile mari de gudroane de pe injectoare si din galeria de admisie. Dupa curatarea meticulasa cu spray de carburatoare, parca a devenit alta masina.
Consum: in oras 10, in afara (cu 2 persoane si regim 80-100km/h) 6,9. Pe bune! Exact cum scrie la carte.
Minunat.
Dupa aceea a urmat upgrade-ul la jante.
Cazul 2
Jante Bortbet T 16''xJ9xET35 (preferatele mele sau "maaaama, ce oale!" cum spun altii )
Cauciucuri Toyo Proxes T1R 225x40x16.
Modificari:
- directia merge mult mai USOR (da, n-am scris gresit, mult mai usor decit cu cele vechi). Asta se coreleaza si cu un grad mai mic de "independenta" a drectiei adica: la vechile roti, daca faceam un viraj si apoi luam miinile de pe volan, rotile reveneau brusc la directia inainte, atit de brusc incit nu era folositor, ca nici un viraj nu se termina asa de brusc ... La astea noi, revenirea se face treptat, mai lent, asa ca de multe ori este necesar sa ajustez directia doar pina la mijlocul virajului, in rest masina se conduce singura.
Explicatie nu am, singura idee care mi-a venit a fost urmatoarea: la noile jante, din cauza ET-ului mare, punctul in care pivoteaza roata pe asfalt este foarte apropiat de centrul axial al rotii, deci fortele care actioneaza pe stinga si pe dreapta punctului asta sunt cam egale si ea se simte "bine" si virata, nu numai drept, pe cind la celelalte punctul este foarte in afara si de aia toate fortele actioneaza pe interior aduncind rotile brusc la drept, pina se egalizeaza fortele cu cele de la roata aialalta.
- tinuta de drum este incredibila. In curbe am posibilitatea sa izbesc literalmente ocupantii masinii cu capetele de geamurile laterale fara scrirtiituri de roti. Frinarile sunt muuult mai eficiente decit la majoritatea masinilor din jurul meu iar fumul de cauciuc la demaraje .... din pacate a disparut complet .
-consumul.
Aici e problema. Recent mi-am dat seama ca am un consum imens: in oras 13.1, in afara cu 2 oameni si 120-160kmh 8 si cu mine singur 160-180kmh 8,4.
Consuma atit de mult incit suspectez ca mi-a murit de tot senzorul de O2 si nu se datoreaza totul jantelor. Voi ce parere aveti?
Oricum, motorul fiind atit de micut, am constatat ca este influentat foarte mult la consum de numarul de oameni in masina si de viteza.
Din pacate n-am putut sa masor consumul cu noile jante si la 80-90kmh. Pur si simplu merge atit de superb in noua configuratie, ca nu mai am rabdare sa merg cot-la-cot cu daciile. Inainte, pe la 140-160 parca semnaliza masina pericol-pericol, nici frinarile nu erau grozave, acum insa, am ajuns de multe ori la limita fizica a motorului 180kmh in treapta 5 la redline si sta asa mult si bine, merge de parca n-are nici o treaba! Dar ce-i cu consumul?