Ati auzit probabil despre un proiect de lege privind modificarea impozitului auto, propus recent de catre senatorul Negoita, proiect care a fost aprobat de catre Senat (mai 2011). Vedeti mai jos un link cu detalii:
Link ziarul gandul.info
La prima vedere, proiectul de lege pare ca aduce o corectie mult asteptata, anume corelarea impozitului cu valoarea reala a masinii. Fals! In realitate, aceasta varianta de impozit este mult mai inechitabila decat cea curenta. Logica din spatele proiectului este declarata fatis: sa incurajeze detinerea de masini ieftine (de productie autohtona) cu capacitate cilindrica mica si cu un grad redus de poluare.
Conform proiectului de lege:
1. Baza de impozitare o constituie valoarea de catalog in functie de marca, tip, motorizare (eventual dotari optionale), catalog care, atentie, va fi intocmit de catre Ministerul de Finante.
La baza de impozitare se aplica un coeficient de 0,75% si rezulta valoarea de start a calculului impozitului anual.
Nu este clar daca valoarea de catalog este valoarea autoturismului nou, sau valoarea de piata (care ar trebui sa reflecte devalorizarea odata cu invechirea masinii). Imi este foarte greu sa cred ca Ministerul de Finante este capabil sa actualizeze anual valoarea de piata a tuturor modelelor de autoturisme in circulatie in Romania.
Ca urmare, aici este prima capcana a legii. Daca baza va fi valoarea de nou a autoturismului, legea va fi profund inechitabila, intrucat nu va lua in calcul devalorizarea masinii.
2. A doua capcana a proiectului de lege consta in faptul ca valoarea masinii nu constituie singurul parametru. Mai sunt doi factori multiplicatori care se aplica:
- factorul capacitate cilindrica: 1 pana la 1650cmc, 2 intre 1651-2000cmc, 4 intre 2001-2600 cmc, 6 intre 2601-3000cmc, 8 intre 3001-5000cmc, 10 peste 5001cmc;
- factorul norma poluare: 3 pt. non-euro, 2 pt. Euro1, 1,75 pt. Euro2, 1,5 pt. Euro3, 1,25 pt. Euro4, 1 pt. Euro5.
Aceasta este a doua capcana a legii, mai grava decat prima, intrucat factorul capacitate cilindrica are un impact enorm.
Exemplu de calcul pentru un BMW 535i E39 din 2001, motor 3498 cmc, Euro3.
Valoare nou: probabil 40.000 EUR (estimare grosiera). Valoare reala de piata: probabil cca. 8.000 EUR.
- baza impozitare: 40.000 EUR;
- valoarea de start a calculului impozitului: 40.000 EUR * 0,75% = 300 EUR
- se aplica factorul "capacitate cilindrica": 300 EUR * 8 = 2.400 EUR
- se aplica factorul "norma poluare": 2.400 EUR * 1,5 = 3.600 EUR
Aceasta (3.600 EUR) este valoarea aproximativa impozitului anual in varianta Negoita a proiectului de lege.
In prezent impozitul la acest model este de cca. 1.300 EUR / an.
Exemplu de calcul pentru 325i E36 din 1996, motor 2793 cmc, Euro2.
Valoare nou: cca. 25.000 EUR (estimare grosiera).
- valoarea de start a calculului impozitului: 25.000 EUR * 0,75% = 187,50 EUR
- se aplica factorul "capacitate cilindrica": 187,50 EUR * 6 = 1.125 EUR
- se aplica factorul "norma poluare": 2.400 EUR * 1,75 = 1.968,75 EUR
In prezent impozitul la acest model este de cca. 500 EUR / an.
Este evident ca proiectul de lege pastreaza capacitatea cilindrica drept criteriu major de impunere fiscala.
In acest moment legea este in faza de proiect. Senatul insa a aprobat-o. Singura veste buna: guvernul nu este de acord, deocamdata, cu acest proiect de lege.
Obs:
am vazut in acest post un comentariu pozitiv asupra proiectului de lege. Atentie la metodologia de calcul, este aplicata gresit.
O concluzie generala: incepand cu 2006 nu a existat nici o lege adoptata la initiativa Parlamentului / Guvernului Romaniei care sa usureze povara fiscala asupra posesorilor de autoturisme. Deci, pana la proba contrarie, orice lege noua in acest domeniu este o veste proasta.