Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MARIME CAUCIUCURI E28
BMWZone > BMW TEHNIC > BMW Seria 5 > E28
rollman
Bai baieti am o problema majora biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
vreau sa schimb jantele si cauciucurile de rahat care sunt pe masina asta pe care ex-proprietarul le a "aplicat" din jgarcenie/economie.
vreau sa cumpar niste 16".din cate stiu se potrivesc 225/50/R16 dar mai e intrebarea cu J-ul ala. 7, 7.5, 8 J. CAT?! si daca mai sunt cateva chestii importante sa mi spuneti ca trebuie sa anunt pe cineva in germania care mi aduce.
mersi mult
TiL
J-ul e latimea jantei, in inch.
Pentru 225 iti trebuie o janta de 8-8,5J , cred.
Mai e ET-ul, cat de intrat spre interior e centru jantei, raportat la planul de prindere pe butucul discului. Si bineinteles, configuratia gaurilor.
rollman
daca ai putea fii mai exact, adica super exact ar fii super!
pana atunci nu mi ramane decat sa :crybaby:
TiL
Nu pot sa fiu exact pentru ca nu stiu ce roti incap pe E28 sad.gif eu n-am avut decat pe 14" si pe 15" ...

Nu pot sa spun mai mult decat ce gasesti aici:
http://www.chris-longhurst.com/carbibles/t...tyre_bible.html
sixx
Eu am 235/45/R17, deci presupun ca ar trebui sa mearga si 225/50/R16.
rollman
marimea stiu 100% ca e buna dar nu stiu cu J-ul ala de rahat. cat sa fie ala?
sixx
ET-ul trebuie sa te intereseze.
Din cate stiu eu, "J"-ul este latimea jantei in inchi. Adica la 225 vine ceva de genul 8.8J, dar e deja irelevant, daca sti ca 225 intra.

Daca gresesc, sa ma corecteze cineva.
rollman
bine, dar atunci et-ul cat sa fie?!?!!?
sixx
Habar n-am. Nu sti ce ET au jantele care le vrei tu ?
Robert
Marimea cea mai frecvent utilizata de roti 16" pentru E28 este:
- jante 16"x7.5"ET20
- pneuri 225/50x16
Pneurile de latime 225mm se pot monta corect pe jante cu latimi intre 7.0" si 8.0".
Formatul gaurilor de prindere este 5 x 120 (5 gauri echidistante pe un cerc de diametru 120mm). Diametrul de centrare pe butuc: 72.50mm

La E28, ET-ul este critic. Daca ET e numeric prea mic, pneul atinge in aripa spate. Daca e numeric prea mare, atinge in amortizorul fatza.
Evident, ET-ul are relevanta numai in relatie cu latimea jantei. Cu cat janta e mai lata, cu atat ET-ul e mai critic. Invers, o janta mai ingusta iti lasa o plaja mai mare de valori pentru ET.

Alte exemple de marimi de jante pe 16" care merg pe E28:
- 16"x7.0'ET20
- 16"x7.5"ET22
- 16"x8.0"ET23
- 16"x8.5"ET25

Merg si multe alte combinatii de latime / ET, dar trebuie sa calculezi / testezi inainte!

Poti incerca si roti diferentiate fatza / spate, cum au facut Alpina si Gartge in anii '80. De exemplu: jante 16"x7.0"ET11 cu pneuri 225/50x16 pe fatza + jante 16"x8.0"ET24 cu pneuri 245/45x16 pe spate.
Observi aici foarte bine: ET numeric mic pe fatza, ET numeric mare pe spate - din motivele pe care le-am explicat mai sus.

De asemenea, mai ia in considerare pneuri 215/55x16. Sunt mai potrivite, pentru suspensia invechita a unui E28, decat 225/50x16. La fel, merg OK pe jante cu latimi intre 7" si 8".

Desi arata cool nu iti recomand roti cu diametrul mai are de 16", pe un Serie 5 E28.
Alt lucru de care sa tii cont: daca folosesti pneuri de dimensiuni diferite fatza / spate, trebuie sa folosesti si jante de dimensiuni diferite. Este, de exemplu, o greseala sa folosesti pneuri 225/50x16 fatza si 245/45x16 spate, pe jante 16"x7.5"ET20 fatza si spate. In astfel de situatii, de regula, masina devine instabila la viteze mari.
De asemenea, nu iti recomand sa folosesti distantiere.

Ca surse de roti, la E28 se potrivesc roti de Serie 5 E34 si Serie 7 E32 si E38, in limitele de latime si ET de mai sus. Rotile de la Serii 3 au ET numeric prea mare (intra bine in spate, dar in fata lovesc in amortizor.
Atentie: Rotile de la Seria 5 E39 sau mai noi au diametrul de centrare pe butuc de 74mm. Se pot folosi, dar numai cu un inel adaptor.
rollman
MULTUMESC MULT FRATE CHIAR CA M AI LASAT PAF SI CHIAR CA M AI AJUTAT.
ITI RAMAN DATOR
Robert
QUOTE (rollman)
MULTUMESC MULT
Pentru putin. De aceea suntem aici cu totii, sa schimbam informatii.

Cateva lucruri as vrea sa mai adaug:
- Marimea standard de roti pentru M5 E28 (deci, din fabrica) era jante 16"x7.5"ET20 cu pneuri 225/50x16. De aceea aceasta tipodimensiune este cea mai des folosita pentru E28.

- E28 are pasajele rotilor relativ inguste. Din aceasta cauza nu e foarte usor sa alegi un set de roti care sa se potriveasca fara probleme. Aceasta situatie nu se intampla, de exemplu, la E23 sau E24 (masini din aceeasi "era"), pentru ca acestea au pasajele rotilor mult mai largi.

- Toate E28-urile pe care le stiu, sau despre care am discutat pe Net de-a lungul anilor, au o ciudatenie. Anume, spatiul intre peretele pneului si buza interioara a aripii spate este mai mic in stanga decat in dreapta. Mai exact, in spate, caroseria de E28 este putin "defazata" spre dreapta fata de punte. Vorbim de cativa mm, dar totusi este evident sesizabil.
Sunt curios, masoara si in cazul tau. Ar fi o mare surpriza ca la tine sa nu existe aceasta defazare.
Nimeni dintre cei cu care am abordat tema asta (unii sunt oameni cu ani si ani de experienta in spate) nu a stiut sa explice ciudatenia asta. Nimeni nu stie sa spuna daca asa au venit E28-urile din fabrica, sau defazare apare de-a lungul anilor.
Din cauza acestei defazari, grija cea mai mare este ca rotile noi sa nu atinga in buza interioara a aripii stanga spate. Daca in stanga spate e OK, sigur e OK si dreapta spate.

- Daca gasesti un set de roti care iti plac, dar dimensiunea este una "neortodoxa", verifica mai intai daca rotile se potrivesc in fatza (mai exact, sa nu atinga in amortizor). Daca nu se potrives cin fatza, nu sunt bune. Daca trec de acest "test", verifica apoi in stanga spate, daca nu ating in buza aripii (trebuie sa "incarci" suspensia ca sa urmaresti deplasarea in sus a rotii).
In cazul in care in spate atinge foarte putin in buza aripii, poti sa tai cca 4-5mm din aceasta buza fara nici o problema. Taierea se face cu flexul, pe interior. Dai apoi cu un deruginol bun si totul e in regula - nu se vede nimic din exterior.
Mai exista si alte metode, prin care castigi mai mult de 4-5mm, cum ar fi evazarea aripii spate. Eu nu iti recomand asa ceva.

- Exista si cazuri in care s-au montat roti late de 9", cu succes. Recomandarea mea insa este sa nu treci de 7.5" latime si nici de 16" diametru. Ar fi excelent sa ai ocazia sa probezi rotile (jante + pneuri) inainte sa le cumperi. Informatiile din postul meu de mai sus te rog sa le consideri orientative: dar proband poti fi 100% sigur ca rotile se potrivesc perfect.

- Ai grija la diferentele intre latimea rotilor inscrisa in talon si latimea rotilor pe care le cumperi. Politia a inceput sa o traga organizat, in cazul in care masina are roti mai late decat in talon. Este absurd sa ajungi sa fii hartuit de Politie, numai pentru ca sa ai pe masina niste roti "cool".
E absurd mai ales ca, dat fiind ca suspensia E28 e invechita, niste roti prea late nu te ajuta la nimic, decat ca te trezesti cu o groaza de tramlining (fenomenul prin care masina devina instabila lateral, urmand micile denivelari de pe drum). Repet, pe E28 este mai bine sa ai roti cu peretele lateral al pneului ceva mai inalt si latimea ceva mai ingusta, decat invers.
Este, de exemplu, de preferat un set de pneuri 205/55x16 de foarte buna calitate, decat un set de 225/50x16 de calitate medie, in conditiile in care conform talonului nu ai voie sa pui roti mai late de 205mm (repet, e un exemplu).
io'sŪ
QUOTE (Robert)
Aceasta situatie nu se intampla, de exemplu, la E23 sau E24 (masini din aceeasi "era"), pentru ca acestea au pasajele rotilor mult mai largi.

asta pot sa confirm si eu! :nod:
QUOTE
- Toate E28-urile pe care le stiu, sau despre care am discutat pe Net de-a lungul anilor, au o ciudatenie. Anume, spatiul intre peretele pneului si buza interioara a aripii spate este mai mic in stanga decat in dreapta. Mai exact, in spate, caroseria de E28 este putin "defazata" spre dreapta fata de punte. Vorbim de cativa mm, dar totusi este evident sesizabil.

aici pot sa adaug ca fenomenul acesta l-am intalnit personal la mai multe tipuri de BMW, e36, e46, inclusiv e23 si la a mea in spate cand am 3-4 persoane si trec peste o denivelare atinge numai in stanga :retard: . nu am gasit explicatie de ce!
Gabi_323i
QUOTE (io's)
QUOTE (Robert)
Aceasta situatie nu se intampla, de exemplu, la E23 sau E24 (masini din aceeasi "era"), pentru ca acestea au pasajele rotilor mult mai largi.

asta pot sa confirm si eu! :nod:
QUOTE
- Toate E28-urile pe care le stiu, sau despre care am discutat pe Net de-a lungul anilor, au o ciudatenie. Anume, spatiul intre peretele pneului si buza interioara a aripii spate este mai mic in stanga decat in dreapta. Mai exact, in spate, caroseria de E28 este putin "defazata" spre dreapta fata de punte. Vorbim de cativa mm, dar totusi este evident sesizabil.

aici pot sa adaug ca fenomenul acesta l-am intalnit personal la mai multe tipuri de BMW, e36, e46, inclusiv e23 si la a mea in spate cand am 3-4 persoane si trec peste o denivelare atinge numai in stanga :retard: . nu am gasit explicatie de ce!


am intalnit si eu la masina mea (e21) e12, si 2 e30 :eek:
rollman
deci cu alte cuvinte, imi recomanzi 205/55 r16 7,5j et 20, in loc de 225/50 r16?!
ideea e sa fie o alegere cat mai simpla fara multa bataie de cap, si fara sa pierd foarte mult grip, aia 20 intre 205 si 225 sunt ceva si se simt in curbe daca o calci bine de tot.
TiL
Daca mi-as permite, as merge pe 225/50 R16, ca doar si M5 a avut asa wink.gif
Si arata prea bine pe masina...
rollman
Deci!?
FATA 205/55 si spate 225/50?!sau cum.sau si in fata tot pe 50? eu cred ca trebuie sa fie acelasi talon nu?
Rotti
:retard: adica un cauciuc 225/50 are talonul de (50x225)/100 ??
florin83
talonul este 50% din 225mm (latime)... adica 112.5mm

nici eu nu inteleg de ce sunt atatea marimi.. diametrul in inch, latimea in mm, talonul in procente.. :retard:
Rotti
mi se pare aiurea cu talonul asta, ca sa afli ce inaltime are pneul trebuie sa calculezi in functie de latime.
ET-ul in ce se masoara? in cm, nu?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.