IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topic
> Rev matching / Heel & Toe, Tehnici utile la masinile RWD
alexrosiu
post Mar 1 2008, 06:58 PM
Post #1


0% BMW corupt


Group: Members
Posts: 20
Joined: 9-November 07
From: Bucharest, RO
Member No.: 1,269
Car: E46 320d
Engine: M47 2.0d 150cp



In special in cazul masinilor cu "tractiune spate", sunt utile doua tehnici de pilotaj: Rev Matching si Heel&Toe. Probabil ca multi dintre voi le stiu si poate le si folosesc, acest topic dorindu-se a fi mai mult o discutie pe cele doua teme si nu o "lectie de pilotaj" - nu am pretentia ca pot face asa ceva pe aceste subiecte.

Sa le luam pe rand, de la simplu la complicat.

Rev Matching are ca scop sa ajute motorul sa ajunga mai repede la turatia corecta la "schimbarea inapoi" a unei trepte - retrogradare. Sa luam ca exemplu schimbarea treptei din 3 in 2.

Ce se intampla fara Rev Matching: In treapta 3 motorul are, sa zicem, 2000 rpm. Se apasa ambreiajul, turatia cade la cea de relanti, se schimba treapta in a 2-a si se lasa ambreiajul. Turatia corespunzatoare acestei noi trepte, la aceeasi viteza a masinii, ar fi de - sa zicem - 3000 rpm.

In acest caz, transmisia are neplacuta si solicitanta sarcina de a tura motorul de la ~900 la 3000 rpm. Pe langa uzura transmisiei, apare si acea smucitura pe care o stim cu totii, care in conditii de proasta aderenta (iarna, de exemplu) poate determina blocarea temporara a rotilor motrice si deci pierderea controlului - recuperabil sau nu.

Pentru a imbunatati situatia, se foloseste Rev Matching: In timp ce ambreiajul este calcat, se schimba din 3 in 2 si se tureaza motorul calcand acceleratia, in cazul nostru ipotetic la 3000 rpm, dupa care se elibereaza ambreiajul. Astfel, sarcina adaptarii turatiei revine soferului. Si chiar daca acesta nu reuseste sa "nimereasca" turatia potrivita, oricum a ajutat transmisia, aceasta avand de compensat o diferenta mult mai mica de turatie. Cu putin (mai mult) antrenament insa, se pot obtine rezultate bune.
Empiric, se poate face asa: la schimbarea treptei, nu se mai ia piciorul de pe acceleratie si se schimba destul de repede.


Odata stapananita aceasta tehnica, se poate face pasul urmator: Heel & Toe.
Aceasta presupune aplicarea rev matching-ului pe franare, astfel:
Cu varful (sau lateralul stang al) piciorului drept se apasa frana; piciorul stang apasa ambreiajul, se schimba treapta "inapoi", timp in care cu calcaiul (sau lateralul drept al) piciorului drept se calca acceleratia pentru a face rev matching.
Aici partea mai tricky este sa mentii aceeasi presiune asupra pedalei de frana in timp ce calci si acceleratia cu acelasi picior. Practic, Heel & Toe este o franare normala combinata cu Rev Matching.

Observatie: Nu toate masinile permit efectuarea acestei manevre, din cauza dispunerii pedalelor. La E46 am vazut ca pedalele sunt asezate favorabil. Poate nu optim, dar sunt ok. Daca pedala de acceleratie este mai "in fata", sau prea departata de cea de frana, procedura devine foarte dificila sau chiar imposibila.


Important: La inceput, incercati aceste tehnici intr-o parcare, intai pe loc, apoi la viteze mici; in niciun caz in trafic, din prima.


--------------------
2004 E46 BMW 320d 150cp :: ///M-Sportpaket II :: Diamond Silver Metallic [BMW Individual] :: Zimmermann sport brake discs :: CCFL angel eyes
Go to the top of the page
 
+Quote Post
io'sŪ
post Mar 2 2008, 12:39 AM
Post #2


.
*****

Group: Super Moderators
Posts: 5,954
Joined: 31-October 05
From: Bucureşti
Member No.: 72
Car: .
Engine: .



CITAT(alexrosiu @ Mar 1 2008, 06:58 PM) *
Rev Matching are ca scop sa ajute motorul sa ajunga mai repede la turatia corecta la "schimbarea inapoi" a unei trepte - retrogradare. Sa luam ca exemplu schimbarea treptei din 3 in 2.

folosesc ft des atunci cand nu am nevoie se frana de motor acest procedeu, 1- pt ca ma streseaza smucitura provocata de frana de motor si nu-i vad rostul cand nu ai nevoie de ea si 2- asa cum ai zis tu, pt a proteja sistemul de trasmisie

nu folosesc al doilea precedeu, nu-i vad rostul, cred ca mai mult ar ajuta in cazul "burn"-ului si NU am facut niciodata asa ceva si nici nu cred ca am sa fac (consider o uzura fara rost a tot ce inseamna motor + transmisie) prefer drifturile (PS: florin.. iti mia aduci aminte? biggrin.gif )


--------------------
"PUTEREA BATE CUPLU PT CA TOT TIMPUL VEI GASI O TREAPTA INFERIOARA UNDE SA O PUI"
"BMW E PENTRU DRUMURI LUNGI PE CARE SA LE FACI MAI REPEDE DECIT ORICINE PE SOSEA, SA MERGI TARE SI PE AUTOSTRADA SI PE SERPENTINE SI SA -I DAI 200 SI LA DEAL SI LA VALE"
Go to the top of the page
 
+Quote Post
georgem
post Mar 2 2008, 12:48 AM
Post #3


100% BMW corupt
*****

Group: Super Moderators
Posts: 2,170
Joined: 26-November 05
From: Bucuresti
Member No.: 109
Car: E34
Engine: M50 2.5 192CP





QUOTE (io`s @ Mar 2 2008, 12:39 AM) *
folosesc ft des atunci cand nu am nevoie se frana de motor acest procedeu

Si eu fac asta frecvent, imi place sa evit socurile din transmisie.

Heel&toe - aplicam ceva de genul asta destul de des la Audi 80 cand motorul nu era cald, imi cadea turatia pana se incalzea motorul si de aceea cand franam trebuia sa si accelerez sa nu se opreasca motorul. Cateodata fac asta si cu BMW-ul, dar mai mult de fun.

PS. Bine ai venit pe forumul nostru, alexrosiu snf (42).gif


--------------------
2007 Honda CBF 1000A SC58
1991 Audi 80 1.8 E - DZ, 82 kw (112 CP)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
florin83
post Mar 2 2008, 03:33 AM
Post #4


100% BMW corupt
*****

Group: Root Admin
Posts: 8,259
Joined: 18-October 05
From: Bucuresti
Member No.: 13
Car: E36 325i
Engine: M50 192CP



QUOTE (io`s @ Mar 2 2008, 12:39 AM) *
nu folosesc al doilea precedeu, nu-i vad rostul, cred ca mai mult ar ajuta in cazul "burn"-ului si NU am facut niciodata asa ceva si nici nu cred ca am sa fac (consider o uzura fara rost a tot ce inseamna motor + transmisie) prefer drifturile (PS: florin.. iti mia aduci aminte? biggrin.gif )


cum sa nu.? biggrin.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
alexrosiu
post Mar 2 2008, 07:16 PM
Post #5


0% BMW corupt


Group: Members
Posts: 20
Joined: 9-November 07
From: Bucharest, RO
Member No.: 1,269
Car: E46 320d
Engine: M47 2.0d 150cp



QUOTE (georgem @ Mar 2 2008, 12:48 AM) *
PS. Bine ai venit pe forumul nostru, alexrosiu snf (42).gif

Merci, George! Cred ca e al treilea loc unde suntem colegi biggrin.gif

Referitor la Heel/Toe, este util in special in conditii de circuit, pentru a economisi timp. In conditii normale, de obicei poti intai sa franezi si apoi sa faci rev matching.


--------------------
2004 E46 BMW 320d 150cp :: ///M-Sportpaket II :: Diamond Silver Metallic [BMW Individual] :: Zimmermann sport brake discs :: CCFL angel eyes
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 





Google
 
RSS Lo-Fi Version Time is now: 19th September 2018 - 04:16 AM