IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

> GPL..., se merita pus pe 2.5i vanos
reactor_share
post Oct 28 2010, 09:39 PM
Post #1


64% BMW corupt
****

Group: Members
Posts: 655
Joined: 23-May 06
From: Iasi
Member No.: 303
Car: E28
Engine: M21 524 TD 116CP



Pun si eu o intrebare.
Care ar fi riscurile montarii unei instalatii GPL pe un motor 2.5i vanos. In cazul de fata E34-ul meu.
Costuri m-am interesat si ... nu sunt atat de mari.

Pp. ca in timp s-ar amortiza investitia. A mai facut cineva acest lucru?


--------------------
NOW E34 2.5I vanos '94 (THEN E28 2.4 TD '86 (BACK THEN E28 2.4 TD '83))
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Replies
FiveThreeFive
post Oct 31 2010, 08:37 AM
Post #2


0% BMW corupt


Group: Members
Posts: 76
Joined: 4-December 06
Member No.: 485
Car: ex- E28
Engine: M30 3.5



Cand aveam E28-ul 535i, luasem in considerare in mod cat se poate de serios optiunea de a monta o instalatie GPL.
Atunci cand o instalatie GPL functioneaza exemplar, costul cu combustibilul se reduce la jumatate, fata de alimentarea cu benzina CO98. La prima vedere, foarte tentant.

Dar, dupa o analiza mai atenta, am renuntat insa din urmatoarele motive:

1. Calitatea montarii.
O instalatie GPL presupune elementele montate in compartimentul motor, portbagaj si habitaclu, dar si o serie de conducte si cabluri electrice care le interconecteaza. Am constatat ca firmele care monteaza sisteme GPL nu au chef sa piarda vremea cu optimizarea pozitionarii acestor elemente si a traseelor conductelor/cablurilor, in functie de modelul masinii. Rezultatul este deseori un sistem functional, dar montat in mod (foarte) improvizat, atat estetic cat si mecanic.
Desi acest aspect poate fi trecut cu vederea in cazul unei masini pe care o folosesti ca mijloc curent de deplasare, improvizatia nu este insa deloc de dorit la o masina pe care o tii (doar) pentru placerea de a conduce.

2. Fiabilitatea.
O instalatie GPL trebuie sa functioneze "in paralel" cu sistemul de alimentare pe benzina, intrucat la pornirea la rece pe GPL este problematica. In consecinta, masina va avea un sistem de alimentare mult mai complex decat cel stock. Dar complexitate = fiabilitate redusa. Sunt frecvente post-urile pe forumuri, in care utilizatorii GPL se plang de probleme la sistemul de alimentare cu benzina, din cauza utilizarii sporadice a acestuia, dar si invers, de probleme la sistemul GPL.

3. Tehnologia.
Tehnologic vorbind, alimentarea motorului cu GPL in faza gazoasa penalizeaza, mai mult sau mai putin, performantele. Uneori insesizabil (echipamente produse de firme precum Prins), alteori cu pana la 10-15% (echipamente mai ieftine).
Oarecum recent au aparut sisteme de injectie GPL in faza lichida (Vialle si ICOM), care optimizate pot chiar sa ofere ceva putere in plus (GPL-ul are cifra octanica superioara benzinei). Insa injectia de GPL lichid, pe langa dezavantajul costului, mai are dezavantajul fiabilitatii reduse a pompei de GPL, a carei durata de viata este de cca. 60.000 Km.

4. Amortizarea.
Un sistem GPL fiabil si performant (care nu penalizeaza puterea motorului) nu este ieftin. O instalatie uzuala (dar nu noname) pentru un motor de 6 cilindri trece lejer de 1000 EUR, ajungand chiar in zona 2500-3000 EUR, pentru un sistem cu injectie GPL lichid. Atunci cand am facut "studiul" pentru E28 535i, concluzia mea a fost ca un sistem GPL cu injectie in faza gazoasa costa in jur de 1500-1800 EUR (cu componente de calitate, selectate si montate corect). In cazul unui sistem GPL cu injectie lichida - care este solutia ideala - costul trece de 3000 EUR, intrucat in Romania nimeni nu monteaza asa ceva.
In cazul meu, anume parcurs mediu anual 8.000 Km, cu o medie de consum 12%, as fi amortizat cca. 600 EUR/an din faptul ca GPL este mai ieftin decat benzina, dar fara sa iau in calcul diverse costuri de intretinere a instalatiei GPL, nici costul cu operarea ocazionala pe benzina. In concluzie, amortizarea reala ar fi fost de cca. 500 EUR/an. Deci amortizarea instalatiei GPL ar fi durat intre 3 ani si 6 ani, in functie de modelul de instalatie ales.

5. Incertitudinea privind pretul GPL.
Combustibilul GPL este atat de ieftin pentru ca statul nu aplica accize, asa cum face in cazul benzinei sau motorinei. Lucru general valabil in tarile din Europa.
Deci benzina si motorina sunt atat de scumpe fata de GPL din motive artificiale (taxare), nu reale (costuri productie / transport / distributie).
Aceasta inseamna ca oricand ne putem trezi ca statul roman decide sa aplice un anumit nivel de acciza la GPL, care arunca in aer toate calculele de rentabilitate si amortizare. Iar statul roman are un istoric solid in ceea ce priveste surprizele proaste pentru posesorii de automobile.

6. Calitatea GPL-ului in Romania
In Romania, forumurile abunda de post-uri privind calitatea GPL-ului de la diverse statii de alimentare.
Desi calitatea este un aspect important si pentru benzina / motorina, totusi problemele de calitate a GPL-ului sunt mult mai frecvente.

In nici un caz nu vreau sa afirm ca o instalatie GPL nu este o solutie buna.
Trebuie insa sa analizati cu atentie cazul vostru particular. La un parcurs anual mare, o instalatie GPL de calitate si montata cu simt de raspundere va poate ajuta sa economisiti foarte mult. Eu cred ca o durata a amortizarii instalatiei GPL de maxim 2 ani este ideala.
Totodata insa, GPL nu este neaparat solutia perfecta. Un Diesel modern asigura economie similara, la o fiabilitate pe care o consider superioara GPL-ului.

Obs: toate cele de mai sus sunt valabile la data postarii. Acest post, citit peste ceva timp, ar putea fi outdated.

This post has been edited by FiveThreeFive: Oct 31 2010, 08:38 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Posts in this topic
- reactor_share   GPL...   Oct 28 2010, 09:39 PM
- - MeHigh   daca instalatia de gaz nu e secventiala (adica un ...   Oct 28 2010, 09:48 PM
- - reactor_share   Multumesc Mihai de raspuns si de sfaturi. Sunt con...   Oct 29 2010, 01:06 AM
- - manole74   La preturile de pe site, mai adauga ceva pentru 6 ...   Oct 29 2010, 07:45 AM
- - brown.shark   daca te documentezi cu rabdare si alegi una buna, ...   Oct 29 2010, 09:20 AM
|- - reactor_share   QUOTE (brown.shark @ Oct 29 2010, 10:20 A...   Oct 29 2010, 09:56 AM
- - manole74   Cred ca romanii au multe prejudecati vis-a-vis de ...   Oct 29 2010, 09:29 AM
|- - reactor_share   QUOTE (manole74 @ Oct 29 2010, 10:29 AM) ...   Oct 29 2010, 09:51 AM
- - brown.shark   manole74 - 10+ . singurul risc e ca poti lua gaze...   Oct 29 2010, 09:40 AM
- - brown.shark   te folosesti pt ca te costa km mai putin. pretul n...   Oct 29 2010, 09:58 AM
|- - reactor_share   QUOTE (brown.shark @ Oct 29 2010, 10:58 A...   Oct 29 2010, 10:05 AM
- - manole74   Dupa cum spuneam mai sus Alex, fiecare isi face so...   Oct 29 2010, 10:13 AM
|- - reactor_share   QUOTE (manole74 @ Oct 29 2010, 11:13 AM) ...   Oct 29 2010, 10:22 AM
- - CRM112   eu sunt de parere ca daca pana dupa Craciun/ianuar...   Oct 29 2010, 10:46 AM
|- - brown.shark   QUOTE (CRM112 @ Oct 29 2010, 11:46 AM) eu...   Oct 30 2010, 07:35 AM
- - xox   Gandeste-te ca sunt totusi destui in Iasi cu M50B2...   Oct 29 2010, 11:32 AM
- - TiL   Eu zic s-o lasi asa. Ai masina de hingherit, matiz...   Oct 30 2010, 05:16 AM
- - Ciupanezu   N-am nimic cu cei care-şi pun GPL, însă ...   Oct 30 2010, 10:32 AM
- - TiL   Intocmai. Guess what, are masina cu litraj mic, bu...   Oct 30 2010, 02:41 PM
- - FiveThreeFive   Cand aveam E28-ul 535i, luasem in considerare in m...   Oct 31 2010, 08:37 AM
- - TiL   Cata rabdare poti sa ai, Robert Ai sintetizat cam...   Oct 31 2010, 09:29 AM
|- - FiveThreeFive   QUOTE (TiL @ Oct 31 2010, 10:29 AM) Offto...   Oct 31 2010, 06:24 PM
|- - TiL   QUOTE (FiveThreeFive @ Oct 31 2010, 06:24...   Oct 31 2010, 07:59 PM
- - reactor_share   Multumesc mult tuturor pentru observatiile atat de...   Oct 31 2010, 02:15 PM
- - David   In urma cu 6-7 ani aveam un Ford Granada 2.3 V6 pe...   Oct 31 2010, 08:26 PM
- - Barahh   QUOTE (reactor_share @ Oct 29 2010, 11:05...   Jan 11 2011, 06:13 PM
- - TiL   Hai ca o dai in spam, a zis omul ca nu-l interesea...   Jan 11 2011, 08:37 PM


Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 





Google
 
RSS Lo-Fi Version Time is now: 13th July 2025 - 09:04 PM