![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() zijdelings geïnteresseerd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Super Moderators Posts: 7,961 Joined: 14-January 07 From: around here Member No.: 530 Car: 114 2002 / E12 528 Engine: M10 100cp / M30 165cp ![]() |
Salut,
Cum am deja anuntat pe topic de masina mea, am demarat un proiect de iara: inlocuire de calculatorul Motronic 1.3 cu care a iesit masina acuma 20 de ani din fabrica, cu un calculator facut acasa. Pentru ca nu dispun de timp si scule pentru ceva facut chiar de la zero, am hotarat sa folosesc ceva deja existent, dar adaptabil si 'open-source'. Am demarat proiect asta din mai multe motive. Imi place electronica, imi place masini, si sunt curios cum functioneaza aprindere si injectie la masini moderne. Din pacate, motronic nu ajute la nimic aici. Desi este un sistem bine gandit in general, motronicul de pe masina mea are 20 de ani, componente de calcul sunt depasite de vremuri, nu se gaseste informatie multe despre mod de functionare, nu poate fi reprogramat usor, soft nu se gaseste, si nici nu permite conectare de sisteme pentru logare, sau vizualizare in direct de parametri al motorului. Asa ca am ajuns la ceva mai modern, cel putin la fel de performant, hardware modern, software tip 'open source', adica gasesti source code pe net, si cu posibilitate de legat laptop prin cablu USB pentru progamare si monitorizare de parametri in timp real sau prin log-uri. Hardware este facut de firma nemtesc k-data, si se numeste kdFi. Este bazat pe ceva destul de cunoscut, megasquirt, mai exact varianta MSextra. Diferenta este ca kdFi este produs in Europa, vine cu hardware complet pentru a fi aplicat in masini care au avut de exemplu sisteme de injectie europeane Bosch. Este out-of-the-box capabil sa comande 2 grupuri de injectoare (la fel ca motronic 1.3), o bobina, si un motoras de relanti (tot la fel ca motronic). Se conecteaza si la sonda lambda de pe masina, si la sondele existente de temperatura. Modula estimeaza, unde Motronic 1.3 foloseste debitmetru cu vana, cantitate de aer in cilindru cu un senzor de (de)presiune in admisie (MAP) si pozitia de clapeta de acceleratie. Pe langa cea ce am eu nevoie la balena, pe placa exista si posibilitate pentru extindere la 3 bobine 'wasted spark' sau chiar 6 bobine independente. MAP de pe placa functioneaza si cu presiune peste cea atmosferica pentru aplicatie cu turbo, are conexiune pentru senzor detonatie, si sonde wideband lambda. Mai are ceva chestii pe care nu inca le inteleg si care nu le folosesc (launch control, nos, ...). Placa cu componente incape in carcasa standard de motronic. Modificatiile necesare la masina sunt putine. Trebuie adaugat un furtunas pentru depresiune in galerie pana la MAP de pe placa. Pentru asta se poate folosi folosi furtun pentru supapa de presiune de pe motor (cu un T). Mai si trebuie un potentiometru conectat pe clapeta de acceleratie (cred ca merge si numai pe MAP dar nu stiu sigur). E32 cu cutie automata are deja o potentiometru pe clapeta, care este folosit de de cutie de viteze. Cred ca pot sa folosesc semnal de acolo, insa treb sa ma asigur inca. Voi continua povesta cu asamblajul de placa kdFi in carcasa de motronic 1.3. -------------------- Black heart scarring darker still
To keep up with me You've got to walk like a panther tonight |
|
|
![]() |
![]()
Post
#2
|
|
![]() zijdelings geïnteresseerd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Super Moderators Posts: 7,961 Joined: 14-January 07 From: around here Member No.: 530 Car: 114 2002 / E12 528 Engine: M10 100cp / M30 165cp ![]() |
Sunt multe setari de facut cu megatune. Cele mai importante pentru macar se porneasca masina cred ca sunt urmatoarele:
Exista un manual imens online, care trebuie citit dar cred ca imi ia foarte mult timp si nu prea am avut rabdare. Azi m-am plimbat cu masina (powered by Motronic) pana la socrii cu 2 lucruri in cap: sa spal masina si sa conectez kdFi la masina. Dupa ce am rezolvat-o cu spalat, am desfacut cutie de calculatoare, am scos mufa de pe Motronic, si am conectat kdFi la masina. Apoi am legat sensor de presiune in admisie prin un furtun la galerie de admisie. Apoi am pornit laptop, si am dat pus cheie de masina pe pozitia de aprindere. Nu a iesit fum. Apoi am conectat laptop la placa si am vazut ca citeste senzori de temperatura pentru apa si aer in admisie, cu niste valori credibile. M-am bucurat asa ca am incercat sa pornesc masina. Si aproape a pornit. Nu a dat rateuri, era cum ca nu are benzina destula. Am mai verificat daca are scanteie (da), daca nu e inecat (nu), am mai dat o cheie dar tot nimic. Apoi am gasit o setare pentru a inversa firele la comanda de motoras de relanti (cel la care nu eram sigur ca le am ales bine) si am ales setare asta. Am mai dat o cheie, si a pornit! Mers destul de urat, urcare si scadere in ture, balbait. Dar tot fara rateuri sau alceva urat. Apoi a oprit si nu a mai pornit. Pana la urma am descoperit ca este o problema cu comanda catre releu principal si releu de pompa de benzina. Le am pus pe direct, si masina a pornit, dar cu un mers prea bogat. Fum negru din esapament. Pentru ca am vazut ca turatie indicate pe laptop nu era continu, mai scadea la 0, am reglat potentiumetru pentru nivel de detectie pana s-a stabilizat semnal de tuatie. A mers mai bine, dar tot cu fum negru. S-a facu tarziu intre timp, am pus mufa inapoi pe motronic, si am plecat acasa. In orice caz, un rezultat suficient de bun pentru o prima pornire cu setari estimati. In saptamana care vine vreau sa fac setarile mai bazat pe documentatie, si sa rezolv problema cu releuri. It has only just begun. Cam atat pentru acuma. Rugaminte: cine stie cam cat benzina trebuie un motor din asta, sau mai important, cine are documentat o curba de avans, te rog sa ma lamureasca si pe mine in privinta asta, ca chiar nu stiu. Am sa caut in documentatie de E32, dar nu cred ca gasesc ceva. Motoare vechi cu delcou poate au documentat ceva. -------------------- Black heart scarring darker still
To keep up with me You've got to walk like a panther tonight |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Lo-Fi Version | Time is now: 6th July 2025 - 09:43 AM |